17/4: Istanbul, fietsen naar de grote beurt

17 april 2014 - Istanbul, Turkije

Vandaag hebben we ons met onze fietsen serieus in het Istanbulse verkeer gestort. Eerst van het oude Europese deel, over de Galata brug naar de wijk Bomonti hoog op het moderne deel om de bagage te droppen bij ons hotel voor het paasweekend. En vervolgens met de boot de Bosporus over naar onze fietsenmaker in Fenerbahçe op het Aziatische deel. Je ziet inderdaad bijna niemand op een fiets, maar als je je met een beetje overtuiging door de taxi's en bussen heen manoeuvreert lijkt de titel 'onfietsbare stad' wel wat overdreven. Ware het niet, dat niet alleen Rome maar ook Istanbul op 7 heuvels is gebouwd. En deze hebben toch echt een heel wat agressievere hellingshoek. De aankomst bij het Hilton Bomonti was licht hilarisch. Ruim 800 kamers en 34 verdiepingen pure luxe. Iedere auto werd aan de poort door een bomexpert gecontroleerd en het Vuitton koffer gehalte was hoog. Tja, daar sta je dan met je 9 waterdichte fietstassen en tentzak. De portiers gaven geen krimp. De Bisiklet Gezgini was een stukje Nederland in Turkije. Want dit is het zusje van 'De Vakantiefieter', een Amsterdamse reisfiets specialist. Wel gek om Hollandse Santos en Koga Myata fietsen in een Turkse etalage te zien staan. En voor ons is het de laatste plek waar ze iets van onze fietsen snappen voor we echt de pampa's in gaan. Tijd voor nieuwe olie in versnellingsbak en een grote beurt.