16/7: Buchara, routeplanning richting China

16 juli 2014 - Bukhara, Oezbekistan

Eigenlijk zijn de hotels in Buchara de moderne karavanserais op de zijderoute. Maar waar vroeger kamelen op de binnenplaats stonden, zijn dat nu fietsen en motoren. En nu gaat het voornamelijk om het halen van ervaringen i.p.v. brengen van handel. Zo te zien is van west naar oost meer in trek dan andersom. We zitten hier met nog 2 Oostenrijkse fietsters en 3 motorrijders uit Frankrijk en Australië en vanmiddag kwam er nog een vijftal Duitse motorrijders binnen zetten. De binnenplaats van ons hotel is de plek waar iedereen met kaarten op tafel informatie deelt over mogelijke routes en grensovergangen. Vroeger zal dat vermoedelijk niet anders zijn geweest, op alle iPad's, laptop's en GPS systemen na dan. Zoals we er nu tegenaan kijken kiezen we voor Kirgizië en Kazachstan om door te steken naar China en laten we de Pamir Highway in Tadzjikistan rechts liggen. De 'Pamir' zou te veel haastwerk worden om op tijd aan een Chinese grens te staan die zeker open is en Kazachstan is een leuke bonus waarvoor we overigens nog wel een visum moeten regelen. Een ander centraal thema is de staat van maag en darmen. Een van de Australiërs had 'vomating', een Oostenrijkse 'durchfall' (toch weer een verrijking van onze Duitse vocabulaire). Het is 'part of the Central Asian experience' en iedereen heeft daar zo zijn eigen aanpak en middeltjes voor. Verder bestond de dag uit geld regelen, de was uitbesteden, luieren en lekker eten. Heel relaxed