17/7: Buchara, rond de vijver

17 juli 2014 - Bukhara, Oezbekistan

De hang naar sfeer is blijkbaar universeel. Zodra in de eerste levensbehoeften is voorzien dan. Op de Lyabi-Hauz (Tadzjieks voor 'rond de vijver') van 1620 in het oude centrum van Buchara flaneren onder de even oude moerbeibomen niet alleen toeristen, maar ook lokale gezinnen. De dames kleden zich er voor om, kinderen krijgen hun haren gekamd. Rond de vijver lopen ballonnen verkopers en worden elektrische mini auto's voor kindjes verhuurd. Inclusief knipperende discolichten en Disney muziekjes. Aan de overkant is een groot restaurant met tafels en bankjes aan de vijver. Verlichte fonteinen spuiten verkoelend water en in de hoek staat een lokale zanger te zingen. De meeste toeristen lijken wat underdressed en drinken bier, water of thee en nuttigen meestal 1 gang. De lokale gezelschappen zijn 'op chique' en pakken groot uit met tafels vol shaslik, fruit, salade en brood. En naast allerlei soorten fris en sap natuurlijk ook een fles schnaps. De gekleurde lampjes en polyester tafelkleedjes op tafel doen misschien wat kitsch aan, maar de eeuwenoude setting houdt het in evenwicht en sfeer heeft het zeker. We hadden ons in Iran voorgenomen in Uzbekistan het even rustig aan te doen en de zomer aangenaam door te brengen. Dat gaat in Buchara zeker lukken, we blijven morgen nog een nachtje.

1. Joost:
    18 juli 2014
    Ha, daar zijn ze weer! Gelukkig maar. Mijn Google Maps begon een beetje ongeduldig te worden, maar nu mocht-ie weer uitzoomen van ''thuislokatie' naar héél ver weg. Niet te geloven dat je dat allemaal al fietsend achter de rug hebt. En nog zoveel moois op komst. Geniet ervan en blijf bloggen, dan genieten wij hier een beetje mee. Houd, koers, J