16/10: Zhouzhi, weer op de fiets

16 oktober 2014 - Xian, China

We hadden best nog even in het aangename Xi'An kunnen blijven om op onze doos met nieuwe banden, fietsbroeken en wat ander technisch materiaal te wachten. Maar er zat te weinig schot in de zaak om te verwachten dat het pakket op korte termijn door de douane zou worden vrijgegeven. En dus aanvaardden we de reis naar Chongqing, dat zo'n 10 dagen fietsen en 2 bergruggen naar het zuiden ligt.
Maar voordat er weer geklauterd mocht worden, reden we eerst zo'n 25 km de stad uit (eerst het centrum, dan lichte industrie, dan uitbreidingswoonwijken en tenslotte zware industrie) om vervolgens weer in landbouw gebieden terecht te komen waar ze nauwelijks een westerling zien. In typisch Chinees weer: heiig en stoffig. En net als je je afvraagt waarom ze hier geen appels kweken zoals aan de noordzijde van de Wei rivier, blijkt dat we in kiwi country zijn. Uit alle hoeken en gaten kwamen opeens handkarren, elektrische driewielers en tractoren volgeladen met kiwi's aangezet. Die werden in de dorpen langs de kant van de weg geselecteerd en verpakt. En in soms direct aan de straat verkocht.

1. Joost:
    25 oktober 2014
    Gaaf. Je zult nooit meer een kiwi eten zonder aan Xi'An te denken!