15/10: Xian, in het postkantoor

15 oktober 2014 - Xian, China

Er is geen betere manier om een land te leren kennen dan bij het postkantoor (30/7). Sommige dingen zijn overal hetzelfde, bijvoorbeeld dat je gewicht en waarde op een sticker op het pakket moet vermelden voor de douane. Heel charmant, als je iemand een cadeautje wilt sturen. Andere hebben meer met de lokale cultuur te maken. De meneer die voor ons in de hal van het postkantoor een paar kaarten kocht had de te beschrijven kant enthousiast volgestempeld met boeddha's, hartjes en andere pictogrammen die bij de kassa lagen. Het jonge meisje tegenover ons aan de schrijftafel had hetzelfde gedaan voordat ze ze ging schrijven. Gisteren had ik hetzelfde gezien bij een winkel waar ze notitieboekjes verkochten. Blijkbaar zijn Chinezen gek op stempelen. Het naambordje van de dame achter balie 3, vermelde de naam '03890452'. Lekker persoonlijk. Eric dacht nog bij dame '03890451' terecht te kunnen achter balie 2, maar die had zich verscholen achter een 'ik ben er niet' bordje en was druk bezig een paarse krokodil weg te werken. Dame '03890452' corrigeerde nog een paar onvolkomenheden op onze formulieren en vroeg of het via air of normal service moest. Hoe lang duurt de vlucht? "Twenty days", antwoordde ze. Hmm, traag vliegtuig. En normal service? "Almost 3 months", zei de dame schuchter lachend, omdat ze ook wel begreep dat dit niet heel 'normal' was. Petekind Philippe krijgt z'n verjaardagscadeau dit jaar iets later dan normaal.

PS: wat ook niet normaal is: je hotelsleutel inclusief adres en kamernummer in een postkantoor laten liggen en het anderhalf uur later op exact dezelfde plek weer terugvinden. We voelen ons in China absoluut veilig.

1. Siavashg:
    15 oktober 2014
    Nice story and informatiom :)
  2. Hildegard:
    15 oktober 2014
    Wat een boeiende verhalen over jullie belevenissen. Ik lees meestal twee weken bij elkaar. Allemaal even leuk.
    aangezien wij elkaar niet kennen, behalve van de grens tussen Iran en Turkije, weet ik helemaal niet wat jullie einddoel is! Waar willen jullie uitkomen en over hoeveel tijd hopen/denken jullie daar te komen?
    Heel veel fietsplezier daar naar toe en veel groeten, Hildegard
  3. Marianne:
    15 oktober 2014
    Wat is zo'n fiets reis toch een belevenis.
    Zeker om rustig op de bank te kunnen volgen,
    Fiets goed groet van Marianne.
  4. Cees Ramselaar:
    16 oktober 2014
    Dag Eric en Geeke, per fiets reiken tot aan het Terracotta leger, 'n wapenfeit!! Interessant ook te lezen hoe jullie in korte tijd locaal integreren. Geeke's vlotte pen geeft goede indrukken hiervan. Hier op Nijendal alles als altijd, dus daar hoeven jullie niet voor terug te komen. Went weer snel genoeg! Volgen jullie! Cees en Leonie
  5. D&J Losser:
    16 oktober 2014
    Zo voelde ik mij daar ook altijd: veilig! Zie je ook nu nog steeds erg weinig politie op straat? De sociale controle van het communistische systeem was/is altijd zeer doeltreffend.
    Liefs,
    Pap
  6. Astr. .id:
    16 oktober 2014
    Wat hebben jullie ver gefietst! Ongelofelijk. Het einde van de reis komt zowaar bijna in zicht!
    Geniet nog steeds van jullie belevenissen. Ga zo door, op naar Hongkong!