16/10: Heihe National Park, top fietsdag door de bergen

17 oktober 2014 - Xian, China

Groene bergwanden, overhangende rotswanden, stuwmeren, bergriviertjes, watervalletjes, een open lucht zonder smog. En de G108 die als kronkelweggetje daar met niet al te veel verkeer dwars door heen voert. Wat een top fietsdag en wat was het mondaine Xi'An opeens weer ver weg. De meeste herrie werd nog veroorzaakt door een mandarijnen verkoper die met zijn vrachtwagentje en megafoon alle dorpen langs de route aandeed. Die megafoon was aangesloten op een continu repeterend bandje. "Mandarijnen! Heerlijk sappige mandarijnen!", of iets van die strekking. In de stad zie je dit af en toe ook en wanneer meerdere verkopers met hun driewielers en waar bij elkaar staan vormen ze samen een meerstemmige kakofonie van staccato reclameboodschappen. En een beetje mazzel hadden we ook, want 's ochtends zagen we dat we zo'n 1400 meter zouden moeten stijgen en ook nog 130 km moesten maken, een combinatie die net wel/niet voor het donker te doen is. Maar als je dan rond lunchtijd een bezoekerscentrum langs de weg ziet met een restaurant waar het goed eten is en ze ook nog een hotel blijken te hebben, is de keuze snel gemaakt. We blijven.

1. Herma Ester:
    19 oktober 2014
    Prachtige verhalen! Het is toch wel wat anders dan in 3 weken langs alle 'highlights' van een land te worden gebracht. Niet te geloven dat jullie over ca. 2 maanden -naar verwachting- al in Hong Kong kunnen zijn.
    Groeten uit Doorwerth.