15/12: Guangzhou, diversiteit in China

15 december 2014 - Dongguan, China

Na 3,5 maand in China zijn we eindelijk zo ver dat we het eigene in Chinese gezichten zien, ipv 'een willekeurige Chinees'. Met specifieke karaktertrekken, net zoals je die in westerse gezichten gewend bent te herkennen. En net op dat moment 'gooien' ze er weer heel andere gezichten doorheen. We waren vandaag Downtown om tickets voor de terugreis te boeken en daar werden we overvallen  door het enorme aantal Indiërs, Arabieren en Afrikanen. Ik denk dat we de laatste 7 maanden welgeteld 1 zwarte jongen hebben gezien. Vanochtend zaten er 8 in de Starbucks tegenover ons ticket center. Nu is China op zich natuurlijk ook een samengesteld volk met allerlei minderheden en bestaan er naast 1 Chinees schrift tig gesproken dialecten, maar je vergeet gedurende je verblijf hoe weinig divers deze samenleving verder is. Maar ook dan zijn ze prima in staat elkaar op de hak te nemen. Een Chinese inside-joke van Brandon: "Er landt een UFO op het 'Plein van de Hemelse Vrede' en er lopen marsmannetjes naar buiten. Wat doen de inwoners van Peking? Ze denken dat het spionnen zijn en sluiten ze op. Er landt een UFO op de Bund in Shanghai. Wat doen de inwoners van Shanghai? Ze stoppen de marsmannetjes in een apenkooi en verkopen kaartjes om ze te mogen bekijken. Tenslotte landt er een UFO in Guangzhou. En de Kantonezen? Die gaan in discussie hoe ze de marsmannetjes het best zouden kunnen bereiden voor de maaltijd."

1. Henk van Oene:
    17 december 2014
    Wat lees ik? "Tickets voor de terugreis"??? Ik ben inmiddels verslaafd aan jullie reisverhalen, dus dat kan niet zomaar ophouden. Ik vraag me af welke afkickverschijnselen ik zal krijgen.
    Enfin, het duurt nog even, maar toch welkom:-)
  2. Imja:
    17 december 2014
    Ha, helemaal met bovenstaande eens..... We zouden een actie kunnen starten: "help Eric en Geeke om hun reis te vervolgen".
    Maar dat zou wel erg egoïstisch zijn. Hun dierbaren hebben ze al zo lang niet bij zich gehad.
    Nog veel fiets en vlieg plezier de komende dagen.
  3. Ton en Guus:
    18 december 2014
    Mooi dat jullie weer aan een nat Nederland denken. Hier is de temperatuur te hoog en veel te nat. Wat een pracht ervaring is jullie reis. Mogelijk om het lezingen circuit in te gaan en er een boek over te schrijven? Bij deze alvast uitgenodigd om dit een keer te doen bij Probus Weert Erik en/of Geeke.
    Groet van Ton & Guus