15/11: Jishou, koud en nat

15 november 2014 - Enshi, China

Vandaag zouden we een voorproefje van Guilin krijgen. Met 'astonishing countryside landscapes of terraced valleys and waterfalls framed by towering columns of stone', aldus Lonely Planet. Na een uurtje wachten werd het 's ochtends zoals voorspeld droog in Huayuan en konden we vertrekken, maar de zonnige omslag van gisteren bleef uit en het begon te gieten. Koud en nat, een slechte combinatie. En dus waren we vooral bezig met vooruit te komen i.p.v. om ons heen te kijken. Het 'scenic' plaatsje Dehang hebben we dan ook maar links laten liggen. Wel zagen we in de dorpen onderweg opeens oudere dames in klederdracht. In  tweedelige broek-jas combinaties in petrol blauw/groen met om de mouwen en benen geborduurde banden en op het hoofd een zwarte hoed of kunstig geknoopte tulband. Op de grens tussen Hunan en Guizhou leven relatief veel Chinese minderheden zoals de Miao's en de Dong's. Daar gaan we de komende week vast nog meer van zien. In de lobby van ons hotel in Jishou waren traditie en folklore weer heel ver weg. We werden omringd door een groepje tieners dat snel hun smartphones trok voor een selfie met ons. Waarop ik me nog verontschuldigde voor m'n volledig verzopen kapsel. "No, you look beautiful!", was hun antwoord. Dat is  nog eens een warm welkom na een gure dag.