14/9: Yining, onze eigen aflevering van 'Wie is de mol?'

14 september 2014 - Yining, China

Het leek wel de eerste aflevering van 'Wie is de mol?' in Shanghai. De zoektocht begon vanochtend met treinkaartjes naar Urumqi. Één blok ten noorden van de oostzijde van het People's Republic Square, aldus Lonely Planet. Maar is dat de kruising, de lengtestraat of de dwarsstraat? Op straat niemand die ook maar één woord Engels sprak. Eric begon een pantomime show, treingeluiden te maken en fictief kaartjes uit een muur te trekken. Zes pogingen later bood de foto die we gisteren van het treinstation hadden genomen uitkomst: een juiste doorverwijzing! Niet dat je het gebouw van buiten zou hebben herkend als een plek die kaartjes zou verkopen, maar ze deden het wel. Tenminste, als je niet ook nog 2 fietsen mee wilde nemen. Want als die langer zijn dan 1,60 m, dan mogen ze niet mee. Althans, dat is denk ik wat ze in het Chinees zei. Dan maar in een uur of 11 met de bus naar Urumqi, die heeft zeker een laadruim. De dame achter loket 5 op het busstation sprak gelukkig 5 woorden Engels, inclusief "no problem". Na het zien van de foto van onze fietsten en eerst heel hard te hebben gezucht. Of het inderdaad 'no problem' is, gaan we morgen meemaken. Door naar de kapper voor Eric's maandelijkse tondeuse beurt. Maar zelfs het internationaal succesvolle concept 'standje 1', bleek in China afwijkend. Als je de komende tijd een kale marinier met witte helmstrepen op zijn hoofd op een foto ziet, is dat dus Eric. Ik denk dat we ons er maar op in gaan stellen dat alles hier een factor 6 lastiger is. Als je de Chinese taal niet beheerst, dan.

1. Joost:
    14 september 2014
    Een zeer respectvol en driewerf 'hoera' voor deze fenomenale mijlpaal. Niets is onmogelijk, zo blijkt maar weer. Niet alleen maar ervan dromen, niet vervolgens denken, durven en doen, maar vooral ook dóórzetten. Wat zullen jullie - en terecht!- trots op jezelf zijn, zeg. Enne....die factor 6 zou best nog een slagje hoger kunnen uitvallen.. Houd koers, Joost
  2. Jan-Joris:
    14 september 2014
    Eat the elephant piece by piece......
    Veel respect hoe jullie het hele ding verorbert hebben, en het heeft jullie gesmaakt ook! Maar ook ik heb met veel smaak gelezen en de foto's bekeken; je kan er een boekje over uitgeven, zo mooi, boeiend en geestig geschreven.
    Het is soms moeilijk voor te stellen dat al die dagen die we (de noeste thuisblijvers) in airco en onder TL licht slijten door jullie dit jaar wel even heel anders zijn doorgemaakt.....al zoveel weken,maanden...
    Geniet van deze triomf en verder mooi op zelfde voet verder gaan met beleven!
    hartelijke groet! Jan-Joris & Berber
  3. Imja:
    14 september 2014
    Ha Eric en Geeke, wat een verhalen! Tot nu toe hebben jullie volgens mij altijd gekregen wat je wilde aan onderdak en eten.
    Wat een uitdaging om dat nu ook voor elkaar te krijgen. Maar met de ervaringen en jullie vindingrijkheid gaat het lukken!
    Jammer dat er af en toe geen geluid bij het verhaal is....;-)
    Wat was het ontbijt? Mais koeken, mais pap?
    Succes!
  4. Marianne:
    14 september 2014
    Proficiat met het bereiken van China. Dat zal toch weer kicken zijn. Dat gaat maar door bij jullie.
    Wat een km hebben jullie afgelegd en een hoogtes. Enorm.
    Zeg eh maar jullie zaten toch op Chinese les? Hoe zit dat?.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat met bus of trein.
    Succes Fiets goed groet van Marianne.
  5. Clelia:
    15 september 2014
    Congratulations on your arrival in China and all the best for the rest of the trip!
    A big hug from all of us in Toronto,
    Clelia & family
  6. Hildegard:
    15 september 2014
    Ademloos lees ik jullie verhalen! Wat een ervaringen en belevenissen. Kunnen jullie nog wel terug naar Nederland komen?
    Heel veel sterkte met de chinese avonturen en veel succes met jullie tocht, Hildegard. Ik blijf jullie volgen