14/6: Kashan, op vakantie in Iran

14 juni 2014 - Kashan, Iran

Vandaag was de eerste dag van onze rondtrip door Iran zonder fiets. En daarmee zijn we gevoelsmatig opeens toerist geworden. Maar reizen met het openbaar vervoer is geen straf in Iran, want de bussen zijn hier fantastisch. Hier is een VIP bus geen aangeklede stadsbus, maar een bus met bijna de helft minder stoelen die vervolgens allemaal bijna in ligstand kunnen. Het eerste uitstapje is naar Kashan, 3,5 uur rijden ten zuiden van Teheran. Een oase aan de rand van de Rasht-e Kavir woestijn. In de 12e eeuw groot geworden met textiel, pannen en tegels. Tegenwoordig actief in textiel, tapijt en rozenwater. Een plaats met heel veel lemen muren en smalle steegjes waar het opvallend stil is en slechts af en toe een brommer doorheen rijdt. Achter een aantal van die muren zitten prachtige 19e eeuwse koopmanshuizen verstopt. Of eigenlijk hele complexen met binnentuinen, patio's, vijvers en een aantal verdiepingen uit de Qajar hoogtijdagen van deze handelsstad. De bazaar was luchtig met aan het hoofdpad ook moskeeën, een hamam en fraaie versierde koepels waaronder het goed thee drinken was. Heel sfeervol. Ik kan me voorstellen dat Shah Abbas I erop stond in deze plaats begraven te willen worden. Als toerist heb je minder aanspraak dan als fietser, maar 1 ding stond centraal in de interactie. "Where do you come from?" From Holland. "You beat the Spanish team, congratulations!"

1. Jeroenendaan:
    15 juni 2014
    hoi erik en geeke
    we lezen de berichten trouw, maar hebben al een tijd geen bericht gestuurd, we vallen wat stil ;-) maar dat is van (be-) en verwondering.
    de state of mind die jullie hebben bereikt is een grote rijkdom, en dan de vriendelijkheid van de mensen !!
    ik hoop dat de perikelen rond visa en mensen in kantoren niet weer een deel van de oude beslommeringen (stress) terug brengt ! succes
    het ziet eruit dat jullie ongeveer halverwege zijn ??