13/3: Rome, het rijke roomse leven

13 maart 2014 - Rome, Italië

Het zit er op, 3 dagen Rome. De was is gedaan, alle bouten weer aangedraaid, Rohloff experts zijn geconsulteerd op olie lekkende naven en gaatjes in kleding zijn gedicht. En we hebben een plan hoe we naar Griekenland komen. Maar bovenal hebben we genoten van het rijke roomse leven, waarbij naast kerk en kunst onze aandacht vooral uitging naar lekker eten en drinken. We hadden de meeste must-do's tijdens een eerder bezoek al eens afgewerkt, maar het Vaticaan en de Sint Pieter stonden nog hoog op de lijst. Wat een rijkdom. Overdaad, misschien wel. Je zult toch maar een van de laatste (prachtige) schilderijen van Van Gogh zijn en in een hoekje op links hangen terwijl iedereen heel hard rechtsaf rent omdat ze na de fresco's van Raphael toch eigenlijk voor de Sixtijnse kapel en Michelangelo's allerbeste fresco's komen. Om over alle moois waar je je nog plichtmatig doorheen worstelt na die 2 vingers van God en man maar te zwijgen. Weg spanningsboog. En voor het budget is het ook maar goed dat we verder trekken. In het begin werden we wat overrompeld door de Romeinse toeristenindustrie na een maand bijna geen toerist en bijbehorende benadering te hebben gezien. Maar linnen op (en Italiaanse mannen in pak aan) tafel blijken nog steeds de beste indicator voor een fantastische lunch of diner.