13/12: Guangzhou, onder de indruk

13 december 2014 - Guangzhou, China

Ik had me al een paar dagen mentaal voorbereid op de smog en smerigheid van een megalopolis, maar dit bleek totaal onnodig. Het is er vast ergens in dit ruim 39.000 km2 tellende gebied, maar niet op de 2x4 baans weg die ons door de eindeloze maar keurige business parken van Foshan voerde. Aangekleed met perkjes met palm en zomerbloeiers. Greenkeepers staken zelfs onkruid uit een onberispelijke grasmat. Wellicht hebben we mazzel met het seizoen of het weer, maar de lucht was strak blauw en het windje winters fris en schoon. Op naar Guangzhou, misschien beter bekend als Canton. Al eeuwen China's belangrijkste haven in het zuiden, startpunt van de zijderoute over zee en in de jaren na de revolutie zelfs de enige plek waarvandaan met het Westen zaken werd gedaan. Die link met het Westen was duidelijk blijven hangen, in onze jeugdherberg werden we verwelkomd met een onvervalste 'Jingle Bells'. Kerst in China, het is even schakelen. 's Avonds werden we mee op stap genomen door Brandon, die we eerder in Chongqing hadden ontmoet en die in januari weer teruggaat naar Canada om zijn Bachelor te halen. Het werd een mooi inkijkje in de Cantonese keuken en het Cantonese leven. Heerlijke eend, kip, tofu, garnalen, champignons en varkenstong, tussen zo'n 300 Chinezen in een restaurant op de bovenste verdieping van een 'mall' die in de omzet top-10 van China staat. Een stad met 20 miljoen inwoners - waarvan 12 geregistreerd - die in 30 jaar tijd uit de grond is gestampt. Met 300.000 Afrikanen die containers vol Chinese waar afsturen ook wel 'The capital of the third world' genoemd. En 166 McDonalds vestigingen. Voor de Asia Games van 2010 werd 24 miljard Euro geïnvesteerd in het Central Business District. Met alles erop en eraan: skyscrapers, klassieke gebouwen, een mini Central Park inclusief bijbehorende joggers. Onder de indruk door zoveel dadendrang? Wij wel.