12/12: Sanshui, vlak voor de Pearl River Delta

12 december 2014 - Wuzhou, China

De G321 was verworden tot een 2x3-baans weg met prima vluchtstrook. Dat schiet natuurlijk lekker op, maar zo gaat de romantiek er wel een beetje af. Dus namen we maar eens een zijstraat om wat dichter langs de Xijiang Rivier te rijden, en dat bleek een prima keuze. Even later reden we over een smal dijkweggetje, langs oude bakstenen dorpen, kleine overslag haventjes, bananenplantages, eenden kwekers en varkenshouders. Ondertussen voeren op de Xijiang de bulk- en containerschepen af en aan en probeerde iemand met een schepnet iets eetbaars uit de rivier te vissen. Iets dat ze overigens vooral in de grote kweekvijvers achter de rivierdijk leken te doen. En daar was ook een marktje, met hoog opgestapelde bundels groenten. En een meisje op een roze scooter die een eend aan zijn dode poot vasthield. De typische Chinese punthoeden waren vervangen door een meer bolvormig model met een een brede rand. Tegen zon, wind en stof, want alle 3 waren vandaag volop aanwezig. 'Welkom in Foshan!' zei het bord dat de entree vormde naar de megalopolis 'Pearl River Delta'. Met 9 aaneengeschakelde steden en een geschat inwoneraantal van rond de 100 miljoen één van de grotere ter wereld.

1. Danielle:
    14 december 2014
    hi daar, goed om te lezen dat jullie het nog steeds heerlijk naar je zin hebben ! en het fietsen na al die kilometers nog niet zat zijn. hier is aftellen naar Zweden voor mij begonnen, tweede kerstdag met volle auto die kant op. Ik ga kijken of ik ook manier kan vinden om de info te delen over alles wat we dit jaar gaan ondernemen. Verstandige adviezen als "geen ingewikkelde dingen op een lege maag" volgen we al braaf op ;-)
    liefs Jeroen en Daan