13/11: Yongshun, very very delicious

13 november 2014 - Enshi, China

In typisch Chinees heiig weer reden we Longshan uit, de eerst serieuze klim tegemoet. Het werd een dag van hard werken (108 km, meer dan 1500 hoogtemeters), maar de vergezichten waren er ook naar. Grillige bergkammen die achter elkaar lagen en verderop van donkergroen tot blauwgrijs vervaagden alvorens volledig in nevel op te lossen. Tegen de middag kwam de zon door, wel zo prettig. Want we fietsen door een subtropisch gebied, maar het is hier momenteel meer 'sub' dan tropisch. Want met 12 graden is het zo'n 6 graden kouder dan het hoort te zijn rond deze tijd van het jaar. Het hoogtepunt van de dag viel tijdens de lunch. Terwijl we buiten lekker in het zonnetje onze noodles aan het verorberen waren kwam een man met een plastic tas aangewandeld. Daar werd aan zijn staart een bruin harig beest van een kilo of 8 uitgetoverd. Het hield het midden tussen een bergmarmot (scherpe tandjes), bever (lichaamsbouw) en rat (dunne staart). De bemanning liet alles uit zijn handen vallen en begon opgewonden te praten. Chinezen hebben de naam om over mogelijke bereidingswijzen te gaan praten zodra een levend beest voorbij zien lopen. En nu ik dit heb gezien, heb ik daar wel een beeld bij. De serveerster kwam met een weegschaal aangesneld, de kok en ober inspecteerden het dier en de aanbrenger liep even later met 100 Yuan weg. Omgerekend zo'n 16 Dollar, voor Chinese begrippen serieus geld. Het dier werd gewassen, in kokend water gedompeld en zijn vacht geplukt. Toen we even kwamen kijken keek de ober op van dit klusje. "Very very delicious", zij hij glunderend. We geloven hem.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl