9/12: Wuzhou, de laatste kaart

9 december 2014 - Wuzhou, China

We zitten op de laatste kaart! Dat wil zeggen dat de kaart op Eric's stuurtas nu zo gevouwen is dat zowel onze huidige locatie als de eindbestemming van onze reis in één oogopslag zichtbaar zijn. Een raar idee, maar als we een beetje haast maken is het inderdaad nog maar een dag of 7 fietsen naar Hong Kong. En dus was het tijd om wat dingen uit te zoeken en te plannen. Hoe we de tijd tot kerst het best gaan besteden en wat we na Hong Kong gaan doen om af te kicken van het fietsen voordat we naar Nederland vliegen, bijvoorbeeld. Wuzhou zelf bleek een aardig stadje, voor zover je een gemeente met 2,7 mln inwoners zo mag noemen. Het oude deel had nog een echte binnenstad, met gebouwen die er verdacht Europees uitzagen, barokke gevelornamenten en balkonnetjes. En arcades waaronder allerlei bedrijvigheid plaats vond. Op straat werd verse waar aangeboden, met daarbij steeds meer levende waterdieren. Zoals op elkaar gebonden kikkers, schildpadden in emmers en vissen in teiltjes. Als notoire karnivoor is het natuurlijk hypocriet om dat zielig te vinden.