10/12: Deqing, zon op de zuid strategie

10 december 2014 - Wuzhou, China

Zon! Eergisteren reden we aan het eind van de middag in de nevel Wuzhou binnen. En we waren even bang dat dit de rest van de week zo zou blijven. We naderen per slot van rekening de Pearl River Delta. Het gebied rond Guangzhou, dat ook wel de 'fabriek van de wereld' wordt genoemd. Maar niets was minder waar, want niet alleen gisteren, maar ook vandaag kwam de zon rond een uur of 11 door met een aantrekkelijke 18 graden. En als je dan bedenkt dat het ondertussen in Peking 's nachts een paar graden vriest, zijn we heel tevreden over onze 'zuidstrategie' voor het eind van onze reis. Die we overigens op de valreep nog gaan onderbreken voor een kort uitstapje naar het noorden. We hadden namelijk nog een paar dagen 'over' in onze planning richting kerst. En dus vliegen we dik 2 uur op en neer naar het noorden om een stad te zien die nog hoog op het verlanglijstje stond: Shanghai! Iets dat vanmiddag nog wel wat voeten in aarde had om het geregeld te krijgen. De grote lokale boekingssites bleken namelijk wel online, maar niet echt real-time. En dus werden we steeds ge-sms'ed dat de door ons gekozen vluchten helaas al waren uitverkocht en of we op hun site nog een poging wilden wagen. Na een paar keer waren we er klaar mee en heeft Eric zich door een telefonisch boekingsproces van een uur heen geworsteld. Met een keurig Engels sprekende Chinese mevrouw, en dat is met een thuismarkt van 1,4 miljard Chinezen dan wel weer erg strak.

1. Bas, Laury, Ise en Feline:
    11 december 2014
    Ha, je zit nu dus in Shanghai! Wil je nog de gegevens van Gera?
    Laat maar horen. Ben benieuwd hoe jullie Shanghai ervaren.

Liefs,
    Laury
  2. Maike Visser:
    11 december 2014
    Wauw, nog even Shanghai! Vergeet niet naar boven te gaan in het Financial Centre: duur maar echt de moeite waard!
    Veel plezier!
  3. Sannie's Journey:
    Wow, gaaf hoor!! X
  4. Maike Visser:
    12 december 2014
    En nog een tip: in een zijstraat van de Bund (Fuzhou road 37) zit de ingang naar de Captain Bar op de 6e verdieping met een terras met een heel goed zicht op de skyline van Pudong. Wij zaten daar aan het eind van de middag en zagen in de schemering de skyline oplichten, grandioos!
  5. Paulien:
    13 december 2014
    Zit nu in Hongkong te wachten op vlucht naar Hanoi en ben even jullie laatste update aan t lezen. Bizar idee dat jullie met fiets nu bijna even ver zijn als wij met tien uur vliegen. Geniet van jullie laatste tijd!!! Lfs
  6. Joost:
    15 december 2014
    Goed idee! Maar dat zal wel effe een culture shock opleveren, ban het chinese platteland naar de ultra stad.