12/7: Mary, sightseeing in ancient city Merv

12 juli 2014 - Mary, Turkmenistan

Toen we gisteravond in het donker Mary binnenkwamen, bleek het hotel van keuze 100 dollar te kosten. Dacht het niet. Dus fietslampen aan en op zoek naar een alternatief, onder begeleiding van mensen op straat die het wel leuk vonden om Engels te praten. En zo kom je per ongeluk bij het beste hotel van de stad uit, waar de zwembad geluiden ons tegemoet spetterden. Gemengd zwemmen, dat hadden we een tijd niet gezien. Net als Eric's eerste biertje na 6 weken geheelonthouding en frietjes bij de Goulash. Dat voelde toch wel als een cadeautje na de zwoegerige start van de dag. En nu we toch in vakantiestemming waren, hebben we vanochtend besloten er ook nog maar een dagje sightseeing aan vast te plakken in de even verderop gelegen antieke stad Merv. In de 11e en 12e eeuw - de hoogtij dagen van de Zijde Route - een van de belangrijkste steden van de islamitische wereld. Geheel in stijl van het lokale wagenpark (nieuwe Toyota's, dikke Lexussen, grote Nissans en een aantal jaargangen Lada's) lieten we ons door een chauffeur in een geblindeerde Toyota Camry rondrijden. Van de grotendeels uit leem opgetrokken bebouwing en stadsmuren was weinig over, maar het gerestaureerde gaf een aardig beeld. Mooie eigenaardige verhalen ook. Zoals de architect van het Mausoleum van Sultan Sanjar die na de klus door zijn opdrachtgever werd geëxecuteerd om te voorkomen dat hij nog iets mooiers zou bouwen. En bedankt. 's Middags hebben we nog even door Mary gefietst om ons te verbazen over de brede boulevards, de ruime opzet van het centrum en de overdaad aan marmeren gebouwen en gouden standbeelden van de voormalige president Turkmenbashi. Dit is inderdaad een mooi staaltje stedenbouwkundige planning voor de bühne. Daarna  - bij gebrek aan WiFi - nog even naar het enige internetcafe van de stad om onze betaalpassen 'wereld klaar' te maken, aangezien we in Uzbekistan eindelijk weer zouden moeten kunnen pinnen. We hadden hulp nodig om door de eerste blokkades heen te komen. "Why do you - western tourists - always use Explorer? It is sooo slow!" zuchtte het beeldschone meisje in nauwsluitende enkellange korenblauwe jurk.

1. Karin Siderius:
    16 juli 2014
    klinkt allemaal erg goed! Wat zal dat biertje samen met de friet goed gesmaakt hebben. Liefs van ons