6/11: Yichang, apotheek deel 2

6 november 2014 - Yichang, China

Heb je net bedacht dat je het in China wel naar je zin hebt, opent NU.nl de volgende ochtend met een bericht dat er hier ieder jaar 670.000 mensen overlijden a.g.v. luchtvervuiling. Als ik om me heen kijk denk ik eerlijk gezegd dat met al die rokende mannen (zo'n 300 mln) een veelvoud hiervan eerder aan longkanker zal overlijden. Maar je zou kunnen zeggen dat die daar zelf voor kiezen. En ook wij halen aan het eind van een fietsdag met oorstokjes het ongevraagde zwart uit onze oorschelpen. Maar dat tientallen miljoenen scooters hier elektrisch rijden lees je nergens. Het was me eerder al opgevallen dat berichtgeving over China vaak negatief is. Op de cruise sprak ik er met Eileen over (geboren in Hong Kong en woonachtig in Sydney). De werkelijkheid in Hong Kong is volgens haar een stuk genuanceerder dan de westerse media over de opstanden voor democratie doen geloven. Net als onze ervaringen en gesprekken in de 'Stans' ons beeld over Rusland heeft genuanceerd. We gaan veel aan deze reis overhouden, maar een gezonde kritische houding richting onze eigen westerse media is er zeker één van. Terug naar de apotheek, maar een andere dan gisteren. Op zoek naar spierverslappers voor Eric in zetpil vorm. Inderdaad, weer een fraai stukje pantomime. Maar daar hadden ze nog nooit van gehoord en dus kreeg ik iets mee uit de categorie 'Traditional Chinese Medicine'. Grote pleisters met één of ander goedje dat straling afgeeft zodra je het op je rug plakt. Als cross-check heb ik ook nog eens gevraagd naar iets tegen muggenbeten en jawel, daar kwam dezelfde stinkende tube tevoorschijn. Check!

1. Nadine:
    Hoi hoi,

Hier in de Driebergen-Zeist regio alles goed en gaat de winter nu toch zijn intrede doen!
    Hopelijk gaan de Chinese wonderpleisters hun werk doen en is Eric straks weer up en running! Wij volgen jullie nog vanuit Weert, Stockholm en Zeist! :) Bedankt nog voor jullie mail en dan maar even genieten van de verplichte rust in Yichang!

Groeten van ons allemaal!

Nadine
  2. Colette:
    Hey jullie tweetjes,

Fijn te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben in China. Hopelijk knapt Eric snel op met die Chineze wonderpleisters. Hier alles zijn gangetje. Julia herstellende van een amandeloperatie. We genieten nog altijd van jullie verhalen. Take care & enjoy. Liefs van ons xx
  3. Maurits:
    Hoi reizigers,
    Goed om ook eens positieve verhalen over "verre" landen te horen .
    Foto's geven mij vaak ook een indruk dat mensen graag verbinden !
    Voor mij als westerling een eye -opener.
    Geniet van alles Eric en Geeke. Wees voorzichtig en tot ziens!
    Maurits
  4. Joost:
    10 november 2014
    Sterkte met alle rugpijnstillers en spierverslappers! En inderdaad: verre reizen relativeren je oordeel over het westen/de media/etc aanzienlijk. Het zal nog lastig worden dit relativeringsvermogen op peil te houden als je weer terug bent in NL, omdat je veel genuanceerder geworden eigen mening (en niet meer die van de media) meestal niet tot nauwelijks wordt gehoord. Jullie zullen net als wij van verre verbijsterd zijn over het niveau van de Zwarte Pieten discussie. Ik gen in ieder geval blij pas na kerstmis terug te komen.....