11/11: Xuan'en, we fietsen weer!

11 november 2014 - Enshi, China

Op de kaart van Eric zag de etappe van vandaag er vrij onschuldig uit. We zouden door een 'lichtroze' dal een kleine 50 km naar het zuiden rijden. Een beetje 'oranje' in de buurt, maar ver weg van het 'oranjerode' berggeweld. Prima om na 2 weken lummelen de draad maar weer eens op te pakken. We reden 'blind', dat wil zeggen zonder route-informatie van de Garmin. Want de Open Streetmaps die je als freeware van internet kunt halen zijn super handig, maar in China niet helemaal compleet. En dus stond de 209 niet op de kaart: geen afstanden en geen hoogteprofielen. Eigenlijk is dat wel net zo aardig. Je gaat gewoon zitten, ziet wel wat er komt en trapt tot je er bent. Maar ik geloof dat we vandaag wel bijna iedere bergwand die in de buurt lag hebben gezien. Van dichtbij. Het moet een reden hebben dat ze een doorgaande nationale weg zo hoog hebben gelegd in een tijdperk dat er nog geen enorme bruggen en viaducten bestonden. Misschien was het wel de aanwezigheid van de machtige Yangtze in de buurt, die eens in de zoveel tijd haar hele stroomgebied onder water zette. En zo hadden we rond lunchtijd in onze bestemming Xuan'en er al weer 900 hoogtemeters op zitten. Tijd om de rest van de middag weer wat te lummelen.