3/3: Valle del Mezzano, net iets groter dan de Haarlemmermeer

3 maart 2014 - Ravenna, Italië

We hebben een moestuin! Dat wil zeggen, we zijn van de wachtlijst af en mogen samen met Laury en Bas een stuk huren in Driebergen. En dus keken we met nog grotere interesse naar alle fruitbomen en moestuinen langs de kant van de weg. Want dat was overduidelijk het thema van vandaag: landbouw. En dan niet alleen schattig kleinschalig, maar met grote hoeveelheden tegelijk. Omdat ze in de jaren '60 met de Bonificia Valle del Mezzano een gebied groter dan onze eigen Haarlemmermeer hebben drooggelegd. Vlak voor de kust eindigde het in een natuurgebied zoals het er voor die tijd had uitgezien: een fraaie lagune met veel vogels. Zeker als je er voor de verandering een hele dag zon en strakblauwe lucht bij denkt. Heerlijk fietsweer! De etappe eindigde in Ravenna. Op het eerste oog een normale Italiaanse provinciestad. Maar dan wel met vroegchristelijke en Byzantijnse mozaïeken in van buiten vrij sobere kerken die tot de mooiste ter wereld worden gerekend.

1. Josephina:
    4 maart 2014
    Nu komen jullie in de streek waar wij ca 50 jaar geleden op vakantie gingen. 3 dagen rijden met de auto om daar te komen!
  2. Bas, Laury, Ise en Feline:
    5 maart 2014
    ja doe maar lekker inspiratie op onderweg. In onze moestuin starten we dit jaar gewoon met aardappelen, tuinbonen en sla. Maar ook: asperges, pompoenen, courgettes, aardbeien allerlei heerlijk kruiden. Jippie!