7/8: Shamaldy-Say, wildkamperen aan de rivier

7 augustus 2014 - Kochkor-Ata, Kirgizië

Ook vandaag weer veel vrienden onderweg. Zoals zestiger Maurice die met zijn  zelfgekluste camper uit Normandië kwam aangereden. Hij had het goed voor elkaar hoog in zijn cabine met keuken en badkamertje, maar het zag er toch wat eenzaam uit. En daar was ook Brit Jason weer, die de nacht vlak voor Jalal-Abad op de berg had doorgebracht. Hij fietste wederom harder dan wij, maar we kwamen hem bij de cola stop om een uur of vier toch weer tegen. En dus besloten we een gezamenlijke kampeerplek te zoeken. Van de weg af net achter een riviertje vonden we een vlak stuk droog grasland in de schaduw van een rijtje bomen. Prima plek. Eric en Jason voegden zich bij een vader en zoon die aan het zwemmen waren. De zoon kwam even later terug met een bordje manti en bleek eigenaar van de grond waar we op stond. Een klein gesprekje met handen en voeten (dat we morgenvroeg gewoon weer weg zouden zijn) volgde: geen enkel probleem. Bij het parallelle kookproces hadden wij duidelijke de meest gevarieerde pan pasta met een ui, sardines en zelfs een aubergine, waar Jason het afdeed met pasta aangevuld met noedels en het bijbehorende zakje smaak. Een gezellige avond volgde vol verhalen van onderweg en groene thee. Je hebt toch eigenlijk heel weinig nodig om het leuk te hebben.