1/7: Gorgan, de Kaspische Zee en Iftar

1 juli 2014 - Gorgan, Iran

Vanochtend zagen we vissers met stokken vol met vis in de volle zon langs de snelweg staan. Geen idee wat de lokale 'Keuringsdienst van waren' daarvan vindt, maar voor ons was dit het teken dat de Kaspische Zee nu dusdanig dichtbij was dat we hem maar moesten gaan zien ook. En dus linksaf geslagen naar Bandar-e Gaz, waar we aan de kust eindigden bij een picknickplaats en afzetschermen die ver in zee reikten. Geen strand met zand, maar een combinatie van stenen en gras als kustlijn. Net zoiets als een Fries meer eigenlijk, weer een illusie armer. Maar er waaide een fris briesje en de picknick huisjes boden schaduw. Dus toen we de buren hun potten en pannen uit de auto zagen halen, voelden we ons ook vrij om op deze 3e Ramadan dag ook een pannetje pasta te koken. De buren (Shirazi's) kwamen nog even komkommer brengen en wat kletsen, om bij vetrek te melden dat we "verry good neighbours" waren geweest. We vergaten maar even wat Ahmad eerder over Shirazi's had gezegd (23/6) en namen het compliment van harte in ontvangst. Aan het begin van Gorgan ontmoetten we onze host Siavash, om vervolgens achter hem aan naar zijn huis te fietsen. Een grappige open jongen van 24, die zijn Master Engelse Literatuur aan het afronden was. Leuk om te horen hoe het is om een 24 jarige in Iran te zijn, waarbij zijn directheid verrassend Nederlands aandeed. Om na zonsondergang bij zijn familie aan te schuiven voor de Iftar (het avondmaal tijdens Ramadan). Moeders was naar Mekka, maar zijn zus had heerlijk gekookt.