7/3: Assisi, liefde voor al wat leeft

7 maart 2014 - Assisi, Italië

Wakker worden met een strakblauwe hemel, dat lijkt er op! De etappe naar Assisi ook. Umbrië zoals het hoort te zijn. Glooiende heuvels, met bovenop de kam altijd wel een mooie rij parasol dennen, kerktoren of castello. Na de koffie/lunch in Petrignano draaiden we naar het oosten en werd de volledig uit rose en wit natuursteen opgetrokken stad voor het eerst zichtbaar tegen de heuvel. De Basilica di San Franciscus is dan al duidelijk herkenbaar. Geweid aan de heilige Franciscus die hier afstand heeft gedaan van zijn kleding, bezittingen en wereldse leven om zich met zijn orde in armoede geheel te weiden aan de liefde voor alles wat leeft. Dat dit heeft geleid tot een werkelijk prachtige onder- en bovenkerk en meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar past niet helemaal bij dit motto. Maar het moet gezegd, Assisi is bijzonder. Het gedachtengoed en de grote navolging van Franciscus spreekt tot de verbeelding, maar de stad met zijn smalle en steile straatjes ook. Zeker op een doordeweekse vrijdag in maart, zonder massa's toeristen en een mooi wintersportzonnetje dat uitnodigt tot het eerste ijsje van het seizoen. Niet heel Franciscaans, maar wel erg lekker.

1. Ton en Guus:
    9 maart 2014
    We beginnen ons ernstig zorgen te maken over jullie conditie. Genieten op de Bourgondische manier. De kilo' s komen er zo bij. Geniet ervan dat doen we ook van jullie verhalen. Het inspireert om ook weer eens die kant op te gaan