7/9: Almaty, het mooiste badhuis van Centraal Azië

7 september 2014 - Almaty, Kazachstan

Onze laatste dag in Almaty hebben we 'gescheiden' doorgebracht, in een badhuis wel te verstaan. Het mooiste in Centraal Azië, aldus Lonely Planet. Het betonnen pand uit 1980 deed Russisch modernistisch aan, maar de verkoop van bosjes berken en eiken takken buiten verried dat het hier een oud ritueel betrof. De enige Engels sprekende dame werd als begeleidster 'aangesteld' voor de rondleiding. Eerst was er een grote ronde Turkse hammam ruimte, daarna volgde de cosmetische behandelingen en tenslotte het Russische deel van het badhuis. Dat laatste deed denken aan de tijd dat je eens per week ging badderen. De dames zaten allemaal met een eigen tasje aan beauty producten op kleine marmeren bankjes en waren aan het schrobben of hun leven er van af hing. Gewapend met slippers, een laken en badhanddoek heb ik me er maar ingestort. Eerst een stoombad, dan de sauna's en tenslotte een afspraak bij de Russische sauna en een 'schrobster'. In die Russische sauna was iedereen met die takkenbosjes aan het werk om al slaand de bloedsomloop in de huid te stimuleren. Daarna werden er emmers koud water over je heen gegoten, en weg was het katterige gevoel van het 'clubben' van gisteravond. De potige Russische schrobster heeft al het vuil van 7 maanden fietsen verwijderd. Net iets pijnlijker dan de 'spanking' met de takkenbossen, maar je huid knapt er inderdaad enorm van op. En Eric? Die heeft zijn rug onder handen laten nemen door een Thaise masseuse. Smaken verschillen.

1. Bas:
    10 september 2014
    Ha, ha, goede keuze Eric ...!