28/10: Chongqing, eerste rustdag in 2 weken

28 oktober 2014 - Chongqing, China

Na 12 aaneengesloten dagen fietsen begon het lijf een beetje te kraken. Niet de benen, want die toonden iedere dag nog verrassend veel herstelvermogen. Maar het zitvlak raakte behoorlijk doorgezeten. Tour renners maken natuurlijk veel meer kilometers, maar niet heel veel meer uren per dag in het zadel en die krijgen per slot van rekening ook af en toe een rustdag. De enige ambitie voor deze dag was het doen van de was. Want zowel de fiets- als gewone kleren begonnen behoorlijk te ruiken. En daarmee zijn we bijna de hele dag in etappes bezig geweest. Eerst wachten tot de wasmachine vrij komt, dan iemand vinden die hem op de juiste temperatuur bedient en dan checken of hij al klaar is om de was aan de lijn te hangen voordat iemand het op de grond naast de machine dumpt. Pff, je kunt beter een dagje fietsen. 's Avonds laat liepen we weer tussen de kruiers door de berg af naar ons hostel aan de kade. Er schijnen er 100.000 te zijn, voornamelijk ongeschoolde krachten die verderop stroomafwaarts uit het Yangtze rivierdal moesten vertrekken bij de bouw van een enorm stuwmeer. Die zijn nu voor 30 Yuan  per dag (nog geen 4 EUR) van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met enorme balen en dozen aan het sjouwen. En dan voel je je bevoorrecht (en een mietje).

1. D&J Losser:
    29 oktober 2014
    Zeg Geeke,
    ChongqING, hebben ze daar een vestiging ??

Pap
  2. Maike Visser:
    31 oktober 2014
    Indrukwekkende stad, Chongqing. Ziet eruit als een vernieuwde versie van Shanghai.
  3. Joost:
    2 november 2014