27/10: Chongqing, de snelst groeiende stad van China

27 oktober 2014 - Chongqing, China

Dit keer begon het stedelijke geweld al zo'n 50 km voor onze eindbestemming in het centrum. We reden dan ook af op Chongqing, de snelst groeiende stad van China. Op dit moment telt de stad ruim 7 mln inwoners, de hele gemeente maar liefst 30 mln. Groot genoeg om in 1997 van Sichuan afgescheiden te worden en als provincie zelfstandig verder te gaan. De ligging is bijzonder, rond de plek waar de meanderende Jialing en de Yantze rivieren bij elkaar komen. Downtown is een soort Manhattan in de oksel van dat kruispunt. We fietsten langs de Jialing de stad in, waar we voor het eerst sinds we in China zijn ook scheepvaart zagen. In de aanloop naar de stad was het rommelig en smerig, maar zodra we onder de ring door reden kwamen we in de wereld van ruime 2-baans wegen, perfect gemanicuurde plantsoenen, gelikte gevels en zweeftreinen. Vol verbazing keken we naar 'Manhattan' dat hoog boven het water op een langgerekte rots was gebouwd. Met nog grotere verbazing keken we naar de overzijde met skylines waar Brooklyn en de New Jersey shores volledig bij in het niet vallen. En toen de weg rond de punt van de landtong bleek opgebroken, moesten we omhoog de stad in om er aan de andere kant weer af te rollen. Ineens zaten we in het stadse leven met grote winkelstraten en hordes mensen om aan de andere kant van de rots opeens in het distributiecentrum van de stad te geraken. Hier liepen mannen met ontbloot bovenlijf en enorme hoeveelheden vracht op hun nek over drekkige steile straatjes en trappen naar de kade. Om vervolgens aan de kade weer uit te komen bij het sjieke Paradise Restaurant. Een achtbaan aan indrukken in slechts een kwartier tijd.