27/4: Amasra, rustdag aan de kust

28 april 2014 - Amasra, Turkije

Na een mini etappe van 20 km hebben we onszelf vandaag in Amasra getrakteerd op een zondagse rustdag. We hebben er deze week per slot van rekening al een 'Marmotte' kwa hoogtemeters op zitten. En Amasra is een mooi historisch havenstadje aan de Zwarte Zee compleet met schiereiland, vestingmuren en maar liefst 2 baaien. Een voor de kleine haven (west) en een voor de grote haven en het strand (oost). Die bijzondere positie werd al in 600 BC door Ionistische kolonisten bij de stichting herkend en later door Homerus beschreven. Rond 300 BC kwam de schoonzus van Alexander de Grote langs die er haar naam aan gaf en er bijna 2 decennia als koningin regeerde. En het leuke is dat hier vooral Turken hun weekend of vakantie doorbrengen en de toeristische industrie daardoor een beschaafde omvang en marktbenadering kent. Een prima plek om wat te slenteren, te eten en een middagdutje te doen.

1. Tess:
    28 april 2014
    Hoi Geeke en Eric, Wat een mooie verhalen van een prachtig avontuur. Ik heb toevallig eergisteren via Karen jouw foto's van onze fietstocht bij Blokzijl gekregen (bedankt!)... daar was het hoogteverschil maximaal een bruggetje. Blijf genieten, groet Tess
  2. Freke Manschot:
    Hallo Geeke en Eric,
    Nog ver weg maar toch dichtbij heb ik inmiddels een contactpersoon voor jullie in Tashkent. Kunnen jullie aangeven naar welk email adres is die gegevens kan sturen? Voor jullie en de zus van Eric, denk ik zo ….