24/10: Nabu, vlakbij Ancient City Langzhong

24 oktober 2014 - Guangyuan, China

Af en toe krijgen we in een restaurant behalve stokjes ook bestek uitgereikt. Soms direct en soms nadat de bediening ons geklooi met stokjes een tijdje heeft aangezien. Heel attent maar volstrekt onnodig, vinden wij. Want al houden we de stokjes naar Chinese begrippen veel te laag vast, we weten de noodle kommen er toch in een heel aardig tempo mee leeg te krijgen. Maar vandaag hadden we het helemaal voor elkaar. Aanleiding was een suggestie op de menukaart: een soort Peking eend. Maar dan met een soort deegkommetjes ipv pannenkoekjes. Vrij kansloos om het samengeknepen geheel van deeg, vlees en lange dunne reepjes komkommer en lente-ui met stokjes te eten en dus deden we het maar met de handen. Hele bemanning van de leg. Ze kwamen niet alleen met servetten en extra hot-towels, maar zelfs met plastic handschoenen aanzetten. Maar goed dat ze ons niet in Iran bezig hebben gezien. De etappe voerde langs 'Ancient city' Langzhong. Als je een echt oud - en in rap tempo verdwijnend - Chinees stadsbeeld wilt zien, moest je hier naar toe. Aldus Lonely Planet. Inderdaad geen hoogbouw te bekennen in dit ommuurde stadje dat tijdens de Qing dynastie nog aan tijdje als provinciale hoofdstad heeft gediend.

1. Joost:
    26 oktober 2014
    Je voelt je eerst een ontzettend oenige toerist (als je dat eten met stokjes niet gied genoeg kunt), dan komt de fase van oefenen, oefenen, oefenen, daarna 'waarom zou ik zo moeilijk doen, vraag om een lepel en een vork', daarna: 'kom op zeg, zó moeilijk kan het tich niet zijn' dus begin je weer bij fase 1 en uiteindelijk, let maar op: dan kun je het opeens. Onbewust bekwaam geworden, zeg maar. Zelf ben ik blijven steken in de bestekfase, trouwens.