23/10: Cangxi, stretchen op alpine route

23 oktober 2014 - Guangyuan, China

De Nan rivier was in nevel gehuld toen we 's ochtends Guangyuan uitreden. De torenflats en klassieke Chinese gebouwen schemerden er aan de oever licht doorheen. Het deed denken aan onze tijd in Rotterdam toen Eric me met zijn witte Ford Fiesta 's ochtends over de Maasboulevard van Delfshaven naar afstudeerplek HBG in Capelle reed. 'Those were the days!' Hoewel we over vandaag ook absoluut niets te klagen hadden. We moesten onszelf behoorlijk stretchen om de volgende stad te bereiken. Voor half acht zaten we op de fiets en toen de zon bij Cangxi langzaam onderging in de bochtige Jialing rivier stapten we weer af. En daartussen zat een prachtige dag op de G212 met 125 km en bijna 1500 hoogtemeters door een schoon en fris groen alpine landschap. Maar in plaats van dennenbomen stonden er coniferen op de bergwanden. En langs de kant van de weg boompjes die verdacht veel op Ficus leken, nog steeds één van de populairste kamerplanten van Nederland. Piet Oudolf leek ook langs te zijn geweest. Gebruikten ze in de provincie Shaanxi nog veel buxus ter decoratie langs de weg, in Sichuan waren veel grote siergrassen aangeplant. Een prachtig plaatje als de avondzon door de wuivende pluimen schijnt.

1. D&J Losser:
    26 oktober 2014
    Hallo E&G,
    Zijn jullie je bewust dat de keuken in de provincie Sichuan veel pittiger is dan de Kantonese keuken? Geniet er van!!
    Liefs, Pap