22/4: Şile, weer aan het 'werk'

22 april 2014 - Sile, Turkije

Nou, die verse olie in onze Rohlof versnellingsnaven heeft vandaag zeker alle uithoeken van het mechaniek bereikt. Het werd een pittig dagje door een mooi glooiend landschap waarin continu tussen de 1e en 14e versnelling moest worden geschakeld. Het eerste stuk ging landinwaarts langs de rivier Riva, waar we werden getrakteerd op grote kikkerconcerten en romantische picknick spots langs het water. Alle bomen zaten vol in het voorjaarsblad en ook de pijnbomen waren terug. Weinig verkeer en af en toe wat schapen en koeien op de weg. Het laatste stuk naar Şile was opeens weer driebaans, maar wel met een prettige vluchtstrook (nooit gedacht dat ik de woorden vluchtstrook en prettig in 1 zin zou gebruiken).  En uitzicht op duinen, een kustsoort die we deze reis nog niet eerder hadden gezien. Şile bleek een mooi kustplaatsje op een paar heuvels aan zee met strand en vissershaven. Nu was het er nog rustig, maar in de weekends en zomers schijnt het vol te zitten met tweede huisbezitters en dagjesmensen uit Istanbul. In de lokale lokantasi (een soort zelfbedieningsrestaurant annex gaarkeuken waar degelijk Turks wordt gekookt) kwamen we 2 Nederlanders tegen die vorig jaar in Tadzjikistan hadden gereisd.