16/5: Trabzon, visum Iran binnen!

16 mei 2014 - Trabzon, Turkije

"Laat al je fietstassen en -kleding thuis en zorg dat je er uit ziet als een normale toerist." Dat was de tip die we van onze voorgangers meekregen, want visa autoriteiten houden niet van fietsers. We waren vanochtend bij het Iraanse consulaat in goed gezelschap van 4 Japanners, een Fransoos en een Duitser. De twee net afgestudeerde Japanners waren op reis voordat hun werkende leven zou beginnen. De twee Japanners van in de 70 hadden elkaar tijdens hun eerste reis 40 jaar geleden in Nepal ontmoet en sindsdien reisden ze samen. Tijdens hun werkende leven was er geen tijd voor verre reizen, maar nu hadden ze een programma van 2 maanden door centraal Azië gepland. Hun derde maat was helaas overleden. En dan voel je je bevoorrecht dat we deze reis tussen deze 2 generaties door kunnen maken. In het kantoortje volgden 2 pagina's vraag en antwoord en samenwerking op fluistertoon over de beste antwoorden. De rest van het gezelschap mocht nog door voor een serie vingerafdrukken, maar wij konden al naar de bank voor een storting van 2 maal 75 EUR. Om 17:00 terug naar het consulaat voor de uitslag. Net alsof je bij de examinator naar binnen gaat voor de uitslag van je tentamen. En dito taferelen na afloop. Iedereen - behalve de Duitser die het over 2 weken nog eens mag  proberen - uitgelaten blij met zijn nieuwe sticker en stempels in zijn paspoort. Nog even wat mailadressen uitgewisseld en een groepsfoto van de 'class of 16/5' gemaakt en weer een mijlpaal bereikt. Het duurt nog wel 1,5 week voordat we bij de grens zijn, maar Iran: we komen eraan!

1. Jaap &Marjolein:
    17 mei 2014
    Wat geweldig - genieten maar!! We genieten "thuis op de bank" nu al zo van jullie verslag dat met de dag bijzonderder wordt. Jaap & Marjolein
  2. Chris:
    17 mei 2014
    Gefeliciteerd met het slagen voor jullie "examen"!
    Hier schijnt inmiddels ook weer eens de zon; morgen rondje Amstel Gold in Z-Limburg. Vorig jaar samen gedaan: zal jullie missen!
  3. Sannie's Journey:
    17 mei 2014
    WOW, fijn dat het gelukt is! X
  4. Astr. .id:
    17 mei 2014
    Hoera! Wat fijn dat dat gelukt is!
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's. Vind het prachtig! Fijne dag vandaag!!!
  5. Esther & Patrick:
    17 mei 2014
    Gelukkig herkennen we jullie nog duidelijk (op de foto) tussen de wereldreizigers Geeke en Eric. Heel veel succes de komende etappe. Groeten uit een zonnig Lichtenvoorde van Jan-Ids, Morris, Esther en Patrick
  6. Imja:
    17 mei 2014
    Ha Geke en Eric, naast het fietsen, ontmoeten, onderdak zoeken en genieten ook nog elke dag tijd maken voor zo'n reisverslag en mooie foto's!
    En wat is internet dan toch prachtig. We zitten bijna letterlijk op jullie helm. Gastvrijheid van Turke ouders ken ik van de huisbezoeken. Je komt nooit weg zonder (veel) eten en drinken. Mooi om zo andere culturen te leren kennen! Op naar de volgende bestemming!
    Groetjes Imja
  7. D&J Losser:
    17 mei 2014
    Hobbel genomen!!! Jullie zullen veel zafmpb-ambtenaren tegenkomen die altijd gelijk hebben. Stroop helpt!!
  8. Maria Brans:
    18 mei 2014
    Ik ben een tante van Laury en geniet volop van jullie prachtige verhalen. Wat een geweldige reis en zo ontzettend mooi beschreven. Super!!
  9. Bas:
    18 mei 2014
    Eric was altijd al goed in examens! Klasse!
  10. Cees Ramselaar:
    18 mei 2014
    Dag Eric en Geeke, na een tragische onderbreking zo hebben we begrepen, nu dan toch echt die zo andere wereld in. We zijn benieuwd naar jullie Iraanse ervaringen. We volgen jullie met genoegen.
    Hier in Driebergen alles zoals het is, goed dus.
    Alle goeds in voorspoed wensen we jullie toe!
    Cees en Leonie
  11. Maaike:
    20 mei 2014
    Goed gedaan Geeke en Eric! Zijn jullie een beetje voorzichtig daar in Iran. Liefs uit Singapore