6/12: Mengshan, weer op de fiets

6 december 2014 - Yangshuo, China

Yangshuo is een plek die in eerste instantie de wenkbrauwen doet fronsen, zoveel  toeristische 'kermis' zie je zelden in China. Maar na een tijdje raak je er toch aan gehecht. We hadden dan ook probleemloos nog een week kunnen blijven en onze tijd kunnen vullen met nog wat hills, grotten, een cursus Tai Chi of Chinees koken. Maar Hong Kong roept, en dus hebben we vanochtend onze fietsen weer opgezadeld. Over de G321 reden we zo'n 85 km naar het zuiden. Terug naar het andere China, waar mensen met handkarren rondlopen, het vlees aan een haak langs de weg hangt en onder een afdakje fanatiek wordt gemajonghd. Terug ook naar het onderhandelen in hotels. In de pompeuze lobby stond 318 Yuan op het digitale 'Today's room rates' bord voor een standaard tweepersoonskamer. De dame achter de balie zei dat we die voor 198 Yuan mochten hebben. Ik toetste 175 in op haar rekenmachine en draaide die naar haar toe. Of het hier ook voor kon, vroeg ik. Ze keek moeilijk, mompelde wat tegen een collega en schudde haar hoofd.  Jammer. Maar voor 170 mochten we hem wel hebben. Interessante onderhandelingstechniek. Wellicht had ik zojuist de meest onheilspellende cijfercombinatie uitgesproken. Chinezen schijnen erg bijgelovig te zijn als het om 'lucky numbers' gaat. Zo zijn telefoonnummers met veel 8-en duur en altijd uitverkocht. En beginnen kamernummers in een hotel vaak met een 8, of ze nu op de 8e verdieping zitten of niet. 's Avonds liep ik nog even langs het room rate bord. En jawel, de Presidentiële Suite kostte 3888, de Deluxe Double 368, onze Standard Twin 318 en een kamer voor 1 uur 88 Yuan. De president en de man die het uurtje boeken zullen bijzonder gelukkig zijn tijdens hun verblijf.

1. Joost:
    14 december 2014
    Je nieuwe job is bij Sales. Waar dan ook. Ik herken dit (in omgekeerde vorm): met David K en Eric vdE tshirts kopen op Muur (OS Beijing). Eric en ik waren tot 65 % van oorspronkelijke vraagprijs gevorderd. Komt David met een bod van 110 %! Onder het motto: laat die jongens ook wat verdienen.