4/11: Yichang, met 5 sluizen 100 meter naar beneden

4 november 2014 - Yichang, China

Vannacht gingen we rond één uur door de eerste van de 5 sluizen om in totaal ruim 100 meter te zakken. Een proces dat in zijn geheel zo'n 4 uur in beslag neemt en de kapitein 24 uur van tevoren moet aanvragen. Natuurlijk hebben we zelf ook wel eens in een sluis met een zeilbootje lopen klungelen (de ultieme relatietest), maar dit is toch van een andere orde van grootte dus de eerste sluisgang moest met eigen ogen worden aanschouwd. We gingen samen met een andere grote cruiser naar binnen en al duurt een gang 45 minuten, je gaat verrassend snel naar beneden als je er eenmaal in zit en de sluisdeur ruim 20 meter hoog voor je op ziet doemen. Tijdens de ochtendexcursie hebben we de hele dam nog eens bij daglicht bekeken. Ik dacht dat Nederland kampioen waterwerken was, maar de Chinezen kunnen er ook wat van. Op een scheepslift na die volgend jaar moet worden opgeleverd (de 100 meter wordt hierin in 1 keer in 45 minuten overbrugt) was het enorme bouwwerk compleet. Met het hefvermogen van Eric is het helaas slechter gesteld. Hij had de laatste weken vaker last van zijn rug, maar sinds het klussen aan de fietsen en een paar potjes poolbiljart waarin hij mij volledig 'van het laken' speelde schuifelt hij als een oude man voorbij. Gisteren is hij nog door een frêle Chinese hardhandig onder handen genomen tijdens een acupressuur behandeling. Dat gaf enige verlichting, maar goed is het absoluut nog niet. Rond lunchtijd namen we afscheid van onze bijzonder hartelijke medepassagiers en crew en namen we onze intrek in een hotel Yichang. Hopelijk kunnen we na een paar dagen rust verder. Want hoe luxe deze cruise ook was, het voelde heerlijk om weer even op de fiets te zitten.

1. Maike Visser:
    5 november 2014
    Erg mooi om mee te kunnen genieten van jullie cruise op de Yangtze.
    Bedankt!
    Ik hoop dat jullie weer verder kunnen fietsen, op naar Guilin en omgeving, want dat vond ik een heel mooi gebied qua natuur. Succes!