11/2: Märklin

11 februari 2014 - Selzen, Duitsland

Na Boppard wordt de Rijn nog bochtiger, de hellingen nog steiler, de burchten nog talrijker de dorpen nog pittoresker. Met recht uitgeroepen tot Unesco erfgoed. En de vrachttreinen rijden aan de overkant af en aan. Wagons, containers, gastanks, ingefoliede auto's, de stroom is eindeloos. Alsof je over een reusachtige Märklin tafel fietst. Een  binnenvaart schipper zal er zijn handen vol aan hebben om zijn boot heelhuids door alle bochten en stroomversnellingen te loodsen. Met als hoogtepunt de Loreley bocht, waar volgens de legende schippers werden afgeleid door een schone maagd die onder verlokkend gezang haar gouden haren kamde. Voor Kaffee und Kuchen' gingen we Bacharach in. Maar 's ochtends "gibt es kein Kaffee mit Kuchen, nur steh-Kaffee. Kaffee und Kuchen nehmen wir nur am Mittag". Ach so, weer wat geleerd. Een snelle cappuccino met wat zoets bij de bakker dus. Na Bingen namen we afscheid van de Rijn en fietsten zowaar in de zon het glooiende heuvellandschap van Rheinhessen in. De eerste klim van 10% kondigde aan dat de Schwäbisch Alp in aantocht is. En zo eindig je aan het eind van de dag in Selzen bij Weingut Christianshof, een prima pek om Duitse wijnen te proeven.