4/10: Tianshui, een mooie dag om te trouwen

4 oktober 2014 - Tianshui, China

National Holiday zaterdag was blijkbaar een perfecte dag om te trouwen. Vanaf de 9e verdieping hadden we goed zicht op de hoofdstraat van Tianshui. Om het uur arriveerde weer een nieuw bruidspaar bij ons hotel of aan de overkant. Dat gaat gepaard met een chique auto versierd met roze strikken en kunstbloemen en veel vuurwerk. Meestal een op de stoep gedrapeerde enorme duizend klapper in een romantische hartvorm en dan nog een doos vol pijlen met enorme dreunen en bijpassende kleurstrepen. En als je als bruid een beetje pech hebt gevolgd door niet alleen confetti, maar ook nog vrienden met plakkerige spuit serpentine. De straatvegers hadden er een dagtaak aan. Later op de dag dronken we een kop koffie met Canadese Kurt die al 4 jaar in China woont en werkt. Hij gaf een inkijkje in de Chinese samenleving. Over de sociale druk om jong te trouwen en dat goed opgeleide vrouwen die kiezen voor een carrière toch iets te bedreigend voor veel mannelijke huwelijkskandidaten zijn. Over roze bars die het enorme mannen overschot entertainen. Maar ook dat hij het eigenlijk wel naar zijn zin heeft, hier in China.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl