5/10: Tianshui, helemaal niets

5 oktober 2014 - Tianshui, China

Helemaal niets, hebben we vandaag gedaan. Als je boeken lezen en eten niet meetelt dan. Zo'n dag heb je af en toe ook nodig. Hoogtepunt is dan het fantastische eten. En daarvoor heb je zo'n beetje 3 mogelijkheden: van een kar langs de weg, in een mini restaurantje met een paar krukjes of in een echt restaurant met bediening en tafels. De karren slaan we vaak over, maar als we het doen dan is het iets islamitisch vanwege de relatief zorgvuldige - halal - manier waarop zij met vlees omgaan. Ze zijn te herkennen aan mannen met witte gehaakte mutsjes en dames met hoge lila zusterkapjes. In de mini restaurants ga je alleen naar binnen als er veel locals zitten. Je kijkt wat zij eten en wijst dat aan als wijze van bestelling, meestal iets met noedels. Aan de muur hangt een poster met een groene, gele of rode smiley die het niveau van de voedselveiligheid aangeeft. Meestal is het geel, soms rood,maar niemand lijkt zich daar aan te storen. In een echt restaurant is er meestal een 'plaatjesboek' om uit te bestellen. Niet dat je dan exact weet wat je eet en of het scherp is, maar je hebt er wel een beeld bij. Bij wijze van service blijft de serveerster net zo lang naast je staan tot je het boek 2x van voor naar achter hebt doorgewerkt en weer terug. Maar daar laten we ons ondertussen niet meer door opjagen. Vervolgens vullen ze de kopjes, meestal niet met thee maar met heet water. Je moet er even aan wennen, maar eigenlijk is dat best lekker.