8/10: Fufeng, back to business na de vakantie

8 oktober 2014 - Baoji, China

Vandaag was het 'back to business'. Iedereen ging 's ochtends vroeg weer met de bus, elektrische scooter of auto naar het werk. Bankmedewerkers deden buiten voor hun kantoor gezamenlijk een dansje op Chinese muziek. En voor de rest werd de eerste werkdag na de vakantie zo te zien vooral collectief weggespoeld. Dat begon al tijdens de lunch in Fengxiang. We liepen binnen bij een eettentje waar we vanaf de straat een groep mannen aan een grote ronde tafel goed zagen eten in een private-dining room naast het reguliere deel met krukjes. Bij gebrek aan een 'plaatjesboek' hebben we ons hoofd maar om de hoek gestoken om de helft van hun gerechten ook te bestellen. Of we hun fles drank er ook bij wilde? Nee dank, we moeten nog fietsen vanmiddag. Langzaam werd het steeds luidruchtiger in het hok met een soort 'papier-schaar-steen' als drank spelletje. De anders zo ingetogen Chinezen stonden wuivend voor het raam en gaven kushandjes weg bij vertrek. 's Avonds in het hotel hetzelfde beeld. Waar we in Nederland het juist gezellig vinden om tussen het geroezemoes van andere gasten te dineren in een zaal, lijkt de private-dining room - al dan niet voorzien van karaoke set - hier de standaard. Meestal bezet met enkel mannen die los gaan op lekker eten, veel drank en sigaretten. Ach, er zijn slechtere manieren om je werkweek te beginnen.

1. D&J Losser:
    9 oktober 2014
    Als je bij een heel luxe restaurant komt ga je zelfs eerst door een dierentuin om de beestjes aan te wijzen die je dan een half uur later op de grote ronde glazen tafelschijf terug vindt. In Foshan heb ik ooit aan een karaoke meegedaan en sinterklaasliedjes gezongen.
    Good goan!