7/10: Baoji, een lange dag langs de Wei rivier

7 oktober 2014 - Baoji, China

Helemaal klaar, waren we er voor. De wekker ging al om half 6 en we hadden ons ontbijt op toen het rond 7 uur licht begon te worden. Want vandaag stond een grote etappe op de planning: 150 km naar Baoji. De eerste plaats in omstreken met weer wat faciliteiten. Maar na 30 km downhill bleek dat op het punt waar we rechtsaf wilden de kaartmakers de regionale weg en de snelweg hadden verwisseld. En waar dat in alle andere landen op de Zijderoute niet echt een reden is om om te fietsen, hebben we in China het gevoel dat we het 'verboden voor fietsers' bord naast de oprit van de snelweg beter niet kunnen negeren. En toen bleek de etappe opeens 190 km lang. Hmm, te ver om in 1 dag te halen. We konden terugrijden naar Tianshui en de bus naar Baoji nemen om op safe te spelen. Maar we hadden allebei nou net zo'n zin om weer eens flink te fietsen. En dus gokten we er maar op dat zich wel een oplossing voor zou doen. We hebben iedere bocht van de prachtige meanderende Wei rivier gezien en langs de stijle rotswanden zo bijna de dubbele afstand afgelegd. Na elke bocht doemde weer een nieuwe serie grillige groene bergen uit de nevel op. Core business was vandaag de appelteelt. In ieder dorp was men bezig met verzamelen, sorteren, wegen en verpakken van overigens erg lekkere appels. Voor de lunch hadden we er 100 km op zitten en rond vieren wisten we met ruim 130 km op de teller dat we de 190 niet meer voor het donker zouden halen. Na een paar pogingen (onze opgestoken duim, werd met een even enthousiaste duim beantwoord) hadden we beet. De pick-up truck moest maar 6 km verderop zijn, maar Eric's briefje van 50 yuan had blijkbaar iets getriggerd. Want even later stopte hij alsnog en wilde voor een beetje meer wel omrijden. Eind goed, al goed.

1. Sannie's Journey:
    9 oktober 2014
    Wat was het ook alweer...voor een tientje heb je een vriendje ;-)