29/6: Qa'em Shahr, superafdaling

29 juni 2014 - Qa'emshahr, Iran

Hadden we vannacht onze donsdeken nog nodig om in ons tentje de voeten warm te houden, zaten we aan het eind van de dag alweer in de tropen. Maar daarvoor moesten we nog wel wat verder klimmen naar 2235 meter tussen droge bergwanden en akkers in het dal. Heerlijke frisse lucht (alhoewel die windkracht 5 pal tegen echt niet nodig was). Om daarna in een Super-G 40 kilometer naar beneden te suizen en weer 1,5 km aan hoogte te verliezen. Ondertussen zware vrachtwagens links en rechts inhalend die in de bergversnelling hun remschijven voor oververhitting probeerden te behoeden. Langzaam aan werd het groener en warmer. Eerst weides tussen nog droge bergwanden, later waren ook de bergwanden groen van de bomen. Om ten slotte te eindigen in de zoete geur van eindeloze rijstvelden. En elke keer als we het nodig hadden, was er wel iemand die ons iets toewenste: een fruitsapje, wat brood of een stuk watermeloen. Deze eerste Ramadan dag leert ons hoe het werkt. Een restaurant langs de weg is wel open voor reizigers en vrachtwagenchauffeurs, maar heeft zijn ramen afgeplakt om er voor te zorgen dat degenen die wel vasten het niet hoeven te zien. Wij hebben het overdag maar gedaan met een discrete picknick lunch uit het zicht.