6/4: Izmir, 3e en liberaalste stad van Turkije

6 april 2014 - Izmir, Turkije

"Waar we vandaag heen gingen", vroeg de man van het hotel. "Naar Izmir". "Ik zou die fietsen maar in de trein laden", zegt de man. "Dacht het niet", zegt Eric. Voor het eerste  deel van de route hadden we een kleine regionale weg uitgezocht. Prima te fietsen. En in Menderes bestelden we nog maar eens 2 flinke Pide's (schuitvormige Turkse pizza). Want, les 1 van het toerfietsen: doe nooit iets ingewikkelds op een lege maag. Zoals een tent opzetten, maar ook de 3e stad van Turkije binnenrijden. Daar komen relatieproblemen en ongelukken van. En toen we al 20 km bezig waren een stad van meer dan 3,5 mln inwoners in te rijden, snapten we wel wat de man 's ochtends bedoelde. Maar als je dan bij de laatste heuvel naar rechts draait en opeens al die witte bebouwing in een kom aan de baai van Izmir ziet liggen, geeft dat een enorme kick. Dat Izmir de meest liberale stad van Turkije is, merkten we 's avonds tijdens de lokale classico Galathasaray-Fenerbahçe. Alle terrassen langs het water hingen vol met grote tv schermen en puilden uit. Het publiek was 50-50 gehuld in rood-geel of blauw-geel. En daar zijn we maar met een biertje tussen gaan zitten. In ons geval werd het duel tussen Kuyt en Sneijder gewonnen door Sneijder, die hoogstpersoonlijk voor de 1-0 zorgde. De ME stond klaar voor eventuele rellen. Maar waar de scheids op het veld 18 kaarten nodig had, kon de ME gewoon weer naar huis.

1. Albert en Francis:
    8 april 2014
    Dank voor de tip.....'doe nooit iets ingewikkelds op een lege maag'!