3/7: Golestan National Park, heel veel mazzel

3 juli 2014 - Bojnurd, Iran

Hoeveel mazzel mag je eigenlijk hebben? Het begon 's ochtends met een hartverzakking toen we vlak voor het ontbijt in het hotel ontdekten dat onze 'valuables' tas niet op de kamer stond. Alle dollars die we nog nodig hadden tot de 1e grote stad in Uzbekistan (de eerste plek waar we na 8 weken eindelijk weer aan geld kunnen komen) zaten er in. Zouden we die misschien gisteravond in de lobby hebben laten staan? Inderdaad, maar de portier was zo vriendelijk geweest deze fietstas opzij te zetten. Daarna ben ik nog door onachtzaamheid op een richeltje van de fiets gevallen. Geen schade aan de fiets of kapotte knieën, niets. Maar we zijn dan ook gezegend met maar liefst 6 talismannen: 2 geluksdubbeltjes, 1 Heilige Christoffel sleutelhanger, 2 amuletjes en 1 Chinees geluksbriefje. Dat is nog eens een verzekeringspremie. Waarvoor dank! En trouwens, de afgelopen 2 dagen heb ik 3 lekke banden gehad, terwijl deze fiets sinds hij 4 jaar geleden uit de fabriek kwam al 12.600 km lek-vrij reed. Dan heb je ook recht op een beetje mazzel. En verder was het een topdag, waarin we langzaam maar zeker hoger het Golestan Park inreden. Eerst door een breed dal met rijstvelden, graan en zonnebloemen. Later werd het dal smaller en de bergen stijler. Na 100 km en ruim 1000 hoogtemeters hebben we achter een politiepost onze tent opgezet. Kijken of we daarmee de geïnteresseerde jongetjes en wilde zwijnen die we eerder op de dag zagen van ons af kunnen houden.