9/3: Fiano Romano, fietsvriend(inn)en opgelet

9 maart 2014 - Fiano Romano, Italië

Fietsvrienden opgelet: de perfecte zondag. Je doet je raamluiken open en ziet een strakblauwe hemel. Je besluit je winteroutfit voor een voorjaarspakje te verruilen en laat het hartige ontbijt dat de hoteleigenaar op verzoek heeft bereid goed smaken. (Eindelijk weer eens kaas en prosciutto i.p.v. al die goedbedoelde zoete liflafjes). Je fietst heel even warm en begint dan je klim naar Narni, een middeleeuws stadje bovenop een rots. Op het Piazza Garibaldi sla je in een bar staand een espresso achterover om daarna nog iets door te klimmen zodat je hoog langs de Monti Sabini kan blijven fietsen en je door bos en olijfboomgaarden fietst en op rechts 20 km lang weergaloos uitzicht hebt over het glooiende Tiberdal en de oude vulkaan Monte Cimio. In Montebuono heb je dan wel een cappuccino met wat dolci verdiend, die je tussen de kaartende en kletsende dorpelingen op het pleintje nuttigt. Daarna wordt je beloond met een hele grote afdaling door het Tiberdal en steek je aan de andere kant weer omhoog en blijft het op en af gaan. Voor Ponzano Romano zelfs een tijdje 12%. Want zoals Reitsma zegt: "Rome krijg je niet zomaar". Maar als je dan opeens een palmboom, cactussen of citroenboom ziet, doet het op de een of andere manier minder pijn. In Fiano Romano maak je nog een laatste klimmetje naar je overnachtingsadres (en vraag je je af of het goed komt), maar dan wordt je ook beloond met een terras met ondergaande zon over de heuvels. Als we volgend voorjaar niet enorm klaar zijn met fietsen, bestaat de kans dat we je uitnodigen om mee terug te gaan. Want deze was te mooi om alleen voor onszelf te houden.

1. Angieb:
    10 maart 2014
    Fantastisch verhaal weer! Ik geniet elke keer weer van de verhalen. Dus elke dag blijven schrijven en posten dan reizen we aan deze zijde van het www een beetje met jullie mee!
    De kaart met de afgelegde route en foto's is ook super, nog een mogelijkheid om de voor jullie liggende route er op te zetten?

Have multo fun!
  2. Brandsma's:
    Prachtig!
  3. Kate:
    10 maart 2014
    Looks beautiful. A place to visit for certain. Enjoy the early spring, we in the meantime want to stay cold in the snow. KPEP
  4. Imja:
    11 maart 2014
    Hier was het " rokjesdag" en bij jullie dus voorjaarspakjesdag....
    Ben benieuwd naar de zomeroutfits.
    Wat een reisverhalen en een prachtige foto's!
    Dat wordt zo voor jullie ook nog heel lang nagenieten.
    Goede reis na deze Rome stop.
  5. Freke Manschot:
    12 maart 2014
    Hoi Geeke! Mooie verhalen om even bij weg te dromen. Ik zal eens kijken of Xenia en Annemarie al zin hebben in een rondje fietsen, om te trainen voor deze prachtige etappe :-)