5/4: Efeze, groots en meeslepend

5 april 2014 - Selçuk, Turkije

Zeg je 'Grieks of Romeinse opgraving', dan zeg je toeristische attractie. Zeg je 'De meest complete klassieke metropool ter wereld', dan zeg je hele grote attractie. En dus ook package-deals waarmee je voor 100 Turkse Lira, niet alleen Efeze bezoekt, maar ook de omliggende sites. En een leershop, en een zilverhandelaar en een tapijtenverkoper. Die bus hebben we dus maar aan ons voorbij laten gaan. Maar eerlijk is eerlijk, Efeze is groots en meeslepend. En dat terwijl 82% nog niet eens is opgegraven. De stad werd in de 10e eeuw BC gesticht door Androclus (een Ionische prins uit Athene) en vierde hoogtij in 27 BC toen het door Keizer Augustus werd uitgeroepen tot hoofdstad van klein Azië. Alle grote koningen en keizers hebben er in de tijd wel hun stempel op gedrukt. En dat allemaal door de verering voor 'fusion' godin Artemis (aka Diana), die zich ditmaal niet voor de jacht maar voor de vruchtbaarheid inspande. Terug in Selçuk was het heerlijk rustig in ons hotel op de Ayasoluk heuvel met dakterras. Een mooi oud stadsdeel waar je prima nog een paar dagen zou kunnen blijven hangen. Maar niet dit jaar, want we gaan door naar het noorden.

1. Kate:
    6 april 2014
    Great photos, one of the sites I also want to once visit, all Greek of course! Love KPEP
  2. Gerbren:
    6 april 2014
    schitterende plaatjes en wat een mooie locaties, cultuur en plezier, en dat op de fiets, ga zo door. ik vind het mooi. succes op jullie reis naar Hong Kong, See you later.
  3. Trudy:
    7 april 2014
    Had wat achterstand met lezen maar die is inmiddels weggewerkt.
    Zie aardig wat plaatsnamen de revue passeren die Jan en ik in de afgelopen jaren ook hebben bezocht. Leuk beschreven allemaal :-)
  4. Trudy:
    7 april 2014
    Had wat achterstand met lezen maar die is inmiddels weggewerkt.
  5. Nadine:
    7 april 2014
    Mooi hoor, het fietsen wordt goed beloond met deze mooie sites! Geniet ervan!
  6. Ton en Guus:
    7 april 2014
    Staat steeds op ons verlang lijstje Efese. Jullie verhaal is stimulerend en inspireert.

P.s.,
    kijk eens uit naar een peper kleurige Touran 7 zits met hondenbench. Die is vanmorgen van de oprit verdwenen....
    Ton en Guus