2/6: Ardabil, onder escorte de stad in

2 juni 2014 - Ardabil, Iran

Het was vanochtend ouderwets genieten. Strak blauwe lucht, relatief rustige weg en een beetje klimmen in een fantastisch golvend landschap met in de verte besneeuwde toppen. De natuur is rustgevend, op welk continent je ook bent. De lunch werd geserveerd in Nir. Met een knijptang werd de soep in een gloeiendhete stenen beker geserveerd met 2 grote lappen platbrood en vervolgens in 2 schaaltjes gegoten. Toen we de man niet begrijpend aankeken deed hij voor hoe het moest. Boven het schaaltje met soepvocht werd platbrood verscheurd dat er lekker in kon soppen. In het andere schaaltje werd het vlees en de groenten met een vijzel fijngestampt tot iets dat je tussen het brood kon stoppen. Pouya (19) had ons Iraanse nummer van Akbar (30/5) gekregen en al 2 berichten achtergelaten dat we in Ardabil van harte welkom waren. We hebben zijn uitnodiging geaccepteerd en rond 15:30 werden we door hem de stad in geëscorteerd met de auto van zijn vader. We troffen in het centrum van de stad een bijzonder gastvrij en hartelijk gezin met moeder Fatima, vader Ali, en broertje Sina. Na even opgefrist te hebben onder de douche werd thee met rozijnen en gedroogde moerbij geserveerd. Met Pouya zijn we nog even de stad ingegaan om de oude bazaar te bezoeken. Rond tienen volgde een diner op het vloerkleed met allemaal gezonde dingen zoals soep en een frittata van spinazie om Eric van zijn hoest en mij van m'n verkoudheid af te helpen. We hebben onze matjes en donsbedje in de woonkamer uitgerold en zijn op tijd gaan slapen.

1. Maurits:
    3 juni 2014
    Eric en Geeke,
    Erg interessant om jullie verhaal te volgen op reis in een land waarvan we zoveel nog niet weten . Het komt allemaalberg gastvrij over.
    Goedecen behouden reis,
    Teunie en Maurits
  2. Johan Pot:
    4 juni 2014
    Schitterend allemaal. We gaan jullie wat meer volgen.
    Veel plezier en genieten op je bijna ongelooflijke tocht!
    Hartelijke groeten vanuit het ook nog steeds mooie Losser.
    Annie en Johan Pot
  3. Brandsma's:
    4 juni 2014
    We raken steeds meer onder de indruk van jullie boeiende verhalen!