27/5: Doğubeyazıt, Ishak Paşa Palace

27 mei 2014 - Dogubeyazit, Turkije

Na een rusteloze nacht, hebben we de fietsen 's ochtends vroeg maar weer van het balkon gesjouwd en ingecheckt bij Otel Ararat. Memet was van dienst door een goed tarief inclusief ontbijt voor vanochtend te onderhandelen. En dus schoven we even later bij Ierse Denise (onze leeftijd, gewezen kinderarts, tegenwoordig fulltime reiziger en schrijver) aan voor het ontbijt. Gezamenlijk hebben we het Ishak Paşa paleis bezocht dat 5 km verderop vanaf een heuvel over de stad en de Anatolische vlakte uitkijkt. Een bijzonder Ottomaanse complex waarvoor in 1685 werd gestart met de bouw. Een prachtig oranje allegaartje van Seljuk, Armeense, Georgische en Perzische elementen. Net als het Tokapi paleis in Istanbul voorzien van moskee en een harem. De dames zaten er overigens aardig bij met ieder een openhaard en 2 ramen uitzicht op de vlakte. 's Middags hebben we Denise uitgezwaaid, wat ingelezen op Iran en voor mij een Iran-proof outfit (knielang vormeloos overhemd, matching hoofddoek en een rok voor over m'n fietsbroek) gescoord. Na ruim 6 weken en 3100 km toeren in Turkije kunnen we terugkijken op een fantastische kennismaking met dit voor ons onbekende land. Het heeft onze beeld van de Turken voorgoed veranderd. Heel benieuwd of dit ook zal gelden voor Iran. We gaan er van uit dat we gewoon kunnen blijven mailen en posten op deze blog. Als dat niet zo is praten we jullie half juli bij.

1. Herma Ester:
    28 mei 2014
    Geweldig dat jullie al zover zijn gevorderd; prachtige verhalen. Ben heel nieuwsgierig hoe het jullie in Iran zal vergaan.
    Hoop dat we jullie kunnen blijven volgen. Hoe dan ook: doe voorzichtig en pas goed op elkaar!
    Groeten uit Culemborg,
    Herma Ester
  2. Henk:
    28 mei 2014
    Geeke, ik neem aan dat jouw Iran-proof outfit weer een nieuwe dimensie geeft aan de fantasie van Eric. Overigens volgen we jullie dagelijks op de voet en zijn in ons ritme van slag als we langer op jullie berichten moeten wachten. Jullie huis hier staat er nog even schitterend bij als bij vertrek.

Groet, Henk
  3. Sannie's Journey:
    28 mei 2014
    Benieuwd naar jullie verhalen Geeke! Hoe lang & hoeveel km in Iran staan op de planning? X
  4. Esther & Patrick:
    28 mei 2014
    Nieuwe Iraanse mode!? Staat wel schattig Geeke. Op de foto zien we ook rode wangen... Succes de komende uitdagende kilometers en wij lezen nog steeds heel graag mee. Groeten uit de Achterhoek.