21/2: de Albergpass, made it!

21 februari 2014 - Pettneu am Arlberg, Oostenrijk

Vandaag moest het maar gebeuren: de zwaarste etappe op weg naar Rome. Een klim van 575 naar 1793 meter hoogte over de Arlbergpass. Frau Platzer had ons nog maar eens een groot ontbijt voorgeschoteld met een Milka chocolaatje toe. Want die worden tenslotte in Bludenz gemaakt. We startten extra vroeg om de top voor het voorspelde slechte weer in de middag te bereiken. En de eerste 550 hoogtemeters waren met 2 cappuccino rondjes en 1 taartje ook goed te doen. Buffs en mutsen gingen af, handschoenen uit. En toen we in Klösterle hoorden dat de Pass echt open was, hebben we het alternatief (een 10 km lange spoortunnel naar St Anton) definitief geskipt. Maar al snel begon het te sneeuwen, namen de stijgingspercentages fors toe en moesten we een 2 km lange tunnel zonder fietspad door. Slecht voor je stofwisseling (zie 20/2), als je 8% moet klimmen terwijl auto's je met 80 km per uur proberen te omzeilen. En ik had nog wel zo'n romantisch beeld van deze Pass. Waar waren Peter en Heidi? Waar was dat fantastische uitzicht (15 meter max) en die verdomde roze Milka koe? Maar ja, als je dan boven bent in St. Christoffel, een bordje soep hebt gegeten en iets droogs hebt aangetrokken voor de afdaling, dan voel je je toch wel een koning.

1. Chris:
    Helden!!
    Fietsen in de bergen is zwaar; maar onder deze omstandigheden; petje af jongens!
  2. Esther & Patrick:
    22 februari 2014
    Gelukkig, jullie leven nog :) We maakten ons in Lichtenvoorde al een beetje zorgen. Geweldige prestatie, koop vooral nog een reepje Milka voor de komende dagen. Groeten van ons, Esther.
  3. Jan:
    22 februari 2014
    Oefenenen voor nabij de K2? Daar in ieder geval minder apfelstrudels :-)
  4. Bas, Laury, Ise en Feline:
    Toppers! Trots op jullie! X
  5. Herman:
    22 februari 2014
    Hi Geeke en Eric, vet gaaf om de fietsavonturen te lezen en al zo ver. Jullie zitten nu in een leuk gebied om te fietsen. Benieuwd hoe jullie vervolgen, via Timmelsjoch? Succes naar bella Italia, keep on cycling
  6. Josephina:
    22 februari 2014
    Petje je af voor jullie prestatie! Het lijkt ons makkelijker om daar op de ski's te vertoeven dan op de fiets. Wij volgen met spanning jullie tour. Lieve groetjes José en Gert
  7. Jaap &Marjolein:
    22 februari 2014
    Respect!! Toch anders om de berg met ski's te bedwingen dan jullie per fiets.
    Kijk al uit naar jullie mooie fietsverhalen! ;-) Groetjes, Marjolein
  8. Karin Siderius:
    22 februari 2014
    Met je fietskleding in de Mousenwirt staan is ook wel heel stoer:-) Mooi gebied waar jullie nu zijn. Liefs van ons.
  9. Henk:
    22 februari 2014
    In de Hermitage Amsterdam komt van 1 maart t/m 5 september "EXPEDITIE ZIJDEROUTE". Het lijkt ons comfortabeler om die route te volgen dan die van jullie:-) Groet, Henk
  10. Karen:
    22 februari 2014
    Wat een indrukwekkende prestatie! Wij waren inderdaad 10 km verderop aan het skiën.... En toen het ging sneeuwen zijn wij gestopt. Zo hard ging het... Er is d
  11. Karen:
  12. Karen:
    22 februari 2014
    Er viel die dag 2 cm sneeuw per uur!!!
  13. Cees Ramselaar:
    22 februari 2014
    Eric en Geeke,het dalen naar het zoete Italië met het mediterrane klimaat wacht jullie. Hier in Spanje halen we het voorjaar naar ons toe, óók voor jullie straks de bloeiende amandelbomen en mimosa.
    We volgen jullie!
    Cees en Leonie
  14. Joost:
    23 februari 2014
    De Mooserwirt nog bezocht?
    Knappe prestatie hoor, nu op naar de primavera!
  15. Th & L.:
    23 februari 2014
    Hollo g.e. ho geet het met jullie glin poalkes?
    Wij genieten elke dag van jullie mooie en humorvolle reis verhalen, geweldig.
    Succes verder, gr.Th&L
  16. Mariska:
    24 februari 2014
    Nou chapeau. Wij gaan ons de volgende keer goed realiseren hoe pittig klimmen is als wij met de auto naar de bergen gaan (en hier ook regelmatig voorbij komen).
    Hoe gaat het met de fietsbenen? Mooi dat uitbaters jullie zo'n warm hart toe dragen.
  17. Fred & Family:
    26 februari 2014
    Diepe, diepe buiging!
    Geen geluk gehad met de timing, want hier in Sankt Anton am Arlberg is het nu al 4 dagen stralend weer.... en dankzij de sneeuw die afgelopen vrijdag gevallen is ook nog eens erg prettig skien. Vandaag nog een gluehweintje gedaan in St. Christoph tussen de middag....
    Jongens veel plezier met het vervolg, op weg naar warmer oorden en het voorjaar, dat alleen nog maar beter zal aanvoelen na jullie geleden ontberingen in de Alpen!