18/3: Giardinetto, een verrassend mooie etappe

18 maart 2014 - Troia, Italië

De heiige lucht was weg en het gepiep van Eric's fiets gelukkig ook. De Francigena had 2.000 hoogtemeters bedacht bij de 95 km die we vandaag wilden afleggen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar niet met 25 kg bagage op je zware tourfiets. En dus hebben we vandaag gegokt op de 'S90 bis', een grote hoofdverkeersweg richting Foggia. Omdat die zich op Google maps een stuk efficiënter een weg door de heuvels leek heen te banen richting het oosten. En dat bleek een prima gok. Na de stad Benevento nam het verkeer snel af en na Buonalbergo hadden we de weg bijna voor ons alleen. En na een dag lang klimmen (toch nog ruim 1.000 hoogtemeters) in 21 graden heb je het zweet behoorlijk op je rug staan. Maar de stijgingspercentages waren prettig en de omgeving prachtig. Glooiende heuvels, alles nog sappig groen en bijna geen rotzooi. Lunchplek Buonalbergo deed zijn naam eer aan met een prachtige plek bovenop een heuvel met uitzicht over het hele Miscano dal. En aan het eind van de dag wordt je dan beloond met een afdaling van bijna 25 km waarin je terugzakt naar 250 meter. Ondertussen kleurt de lage namiddag zon het landschap, waarin de kalkzandsteen boerderijen er opeens warm i.p.v. verlaten uitzien. En verdwijnt het zweet met de warme zon in je rug.

1. Ton en Guus:
    21 maart 2014
    Na een aantal dagen niet gekeken te hebben op jullie logger zien we dat jullie midden in de zomer zitten en genieten van de Italianen en hun gastvrijheid.Geeke maakt er elke dag weer een lees feest van. We genieten mee.