10/7: Sarakhs, fenomenaal uitzicht en 40 graden aan de grens

10 juli 2014 - Sarakhs, Iran

Klimwerk maakt fietsen zoveel leuker! Niet dat ik direct stond te juichen om met de extra kilo's aan zojuist ingeslagen liters water en ontbijt in m'n tas omhoog te fietsen. Maar als je eenmaal bezig bent en het uitzicht toeneemt is het zoveel leuker dan een vlakke etappe. En dus aten we ons bij elkaar gesprokkelde ontbijt bovenop een berg met fenomenaal uitzicht op het achterliggende landschap. Vandaag daalden we vervolgens af van 900 naar 300 meter hoogte en daarmee liep de temperatuur op naar 40 graden, in de schaduw. Maar de Iraniërs waren vandaag wederom in topvorm, dus kregen we onderweg heel lief een meloen en 2 bevroren flessen water aangereikt. Vlak voor grensplaats Sarakhs kwam ons een fietser  tegemoet. Dat was lang geleden! Het bleek Wayne uit Australië, die de omgekeerde route fietst. Ik weet niet of het een karaktertrek was of niet, maar hij kwam wat verdwaasd over toen we wat informatie uitwisselden over praktische zaken zoals routes, eten, drinken en logies. Een extra reden om goed op elkaar te letten en als het echt gekkenwerk is, gewoon de trein te nemen richting Oezbeekse grens. Maar of dat nodig is, zal grotendeels afhangen van de wind. We hebben hem nu al 5 dagen vol tegen, en er moet toch een moment komen dat hij vol in onze rug blaast. We zullen hoe dan ook de goede zorgen van de Iraniërs gaan missen.