8/3: Narni, Festa della donna en mimosa

8 maart 2014 - Narni, Italië

Weer een top fietsdag met lange halen. Maar het begon 's ochtends al bij het hotel waar de eigenaar me een struikje mimosa aanbood vanwege Festa della donna. Iets waar we later die dag meer vrouwen mee zouden zien lopen. Dus met struikje aan het stuur gestart voor 82 km en 800 hoogtemeters op de Via Flaminia. Deze verbond al in 200 v.Chr. Rome met Rimini om het graan van de Povlakte naar Rome te halen. Lange halen betekent in dit geval lang klimmen en lang dalen zonder al te veel verkeer op de weg. Wel met een groot aantal wielrenners waarvan zeker de helft er uit zag alsof ze nog de Arlbergpass over moest of op weg was naar een lokale jihadstrijd. En dat terwijl Eric 's ochtends besloten had dat het hoog tijd voor zomerhandschoenen was. De echte uitdaging zat hem in het op de weg houden van je fiets tijdens de afdaling op patchwork asfalt. Iets waar de Italianen patent op lijken te hebben. Eenmaal veilig bij onze Albergo in het voorstadje van Narni aangekomen bleek de eigenaar geen woord Engels te spreken, maar wel allervriendelijkst. Zo vriendelijk zelfs dat hij ons twee maal de berg op en af naar middeleeuws Narni heeft gereden. Ik had namelijk de verkeerde tas meegenomen. Ken je dat gevoel? Dat je probeert blind een fotocamera uit je tas met alle waardevolle spullen te pakken en je de zeem van een fietsbroek in je hand voelt? Not good.