20/3: Bari, afscheid van Italië

20 maart 2014 - Bari, Italië

Vakantieplaatjes, dat waren het vandaag. Zee, strakblauwe lucht, verblindend wit natuursteen, palmbomen en een licht briesje dat het aangenaam maakte in de zon. We fietsten vandaag langs de kust van Barletta naar Bari, onze laatste etappe op de Francigena Nel Sud pelgrimsroute naar Jeruzalem. En die was weer ruimschoots voorzien van kerken en kastelen. Normaal zijn ze al indrukwekkend, maar als ze in het wit met een palmboom aan zee staan tekenen ze extra scherp af. En daarmee kwamen we ook tot het afscheid van Italië. Ruim 3 weken hebben we genoten van het goede Italiaanse leven. Met al zijn diversiteit qua landschap. Van ski oorden in Zuid Tirol tot zomers Puglia. Waarin we zowel door de Hollands aandoende Po-vlakte reden, maar ook tot twee maal toe de Appenijnen zijn over gefietst. Waar je kan blijven kijken naar de interactie tussen Italianen. Of het nu 's ochtends in het café tijdens de snelle espresso voor het werk is, in het restaurant waar eindeloos over het menu wordt gepraat of tijdens het avondwandelingetje op het plein waar het hele dorp elkaar even bijpraat. Met lekker eten en rode wijn. Uh nee, we zijn geen kilo afgevallen.